16.Geometrik,
matematik, sayısal, kişisel, ferdi…vb eşitlik ve
adalet ile liyakatli adalet ve liyakatli eşitlik kavramları arasında ne fark
vardır?
İpucu;”Allah
CC’NİN indinde eşitlik varsa yada eşitlik vardıysa biz niye peygamber olmadık,
kadınlardan neden peygamber olmadı…vb” deyişteki
cehaletin eşitlikle, adalet, liyakatli, fıtratı eşitlik ve adalet kavramıyla
ilişkilendirerek kavram yanılgısındaki cehaleti, kaosu, ifrat ve tefriti
anlamaya çalışın.
İpucu;çitalar
neden vahşice ceylanları avlıyor!? gübre
böceğinin besin döngüsünü gübre taktir edilmesine liyakatsiz itirazın içindeki
gizli cehaleti, farkındalığındaki gizli-sinsi kavram,
deyim ve düşünce yanılgısını anlamaya çalışın.
C.16.Liyakatli adalet adaletin herkese
eşit haklar verip eşit davranması liyakatli eşitlik ise bazı durumlarda özel
koşullarda kişilerin eşit olması aç bir insanın ekmek çalmasıyla bir başbakanın
ülkeyi hortumlaması ikisi de aynı ceza verilir bu liyakatli adalettir ama
liyakatli eşitlik değildir. Müge TEKİN
C16.İnsanlar birbirlerini geometrik ve
sayısal olarak birbirlerini fiziki olarak tamamlarken, eşitlik adalet ve
liyakatli adaletli olarak insanlar fiziki tamamlamanın yanında ruhen de bir
bütün olarak düşünmelidir ki ışık hızından daha hızlı bir boyuta ulaşabilsin. Mehmet PARLAK
C16.Her insanın fıtratı, kendine has
özgünlükleri farklıdır. Maddeler arası eşitlik olabilir. Ya da matematiksel
işlemlerde eşitlik olabilir. Hayvanlar arasında da bir eşitlikten bahsedilemez.
Örnekte verildiği gibi hayvanlar çeşitli özelliklerinden dolayı birbirinden
farklıdır. Biri av diğeri avcı, dinamik bir hayatta eşitlikten bahsedilemez.
Kadını erkekten ayırtan temel özellikler vardır. Bu özelliklerden dolayı kadın
peygamber olamaz erkeğin anne olamadığı gibi, çünkü kadının fıtratı gereği
peygamber olamaz. Âlimle cahil aynı olabilir mi? Bunlar eşit muamele edilebilir
mi? Tabii ki hayır. Ama bu anlama gelmesin âlimin cahili ezeceği anlamına
gelmez. Her insanın özgünlükleri fıtratı birbirinden farklıdır ve birbirini
tamamlar. Birbirini yok etmez. Fert ya da toplumun güzel ahlak işletim
sistemine sahip olup olmadıkları göz önünde bulundurulmadan eşitlik ve
adaletten bahsediliyorsa bu yaklaşım liyakatli değildir. Herkes layık olduğu
kadar adalet ve eşitlik sahibidir. Ömer
ERDEMİR
C.16 Allah CC un indinde her zaman
eşitlik vardır. Tabii bu eşitlik kadın erkek eşitliği değil de tüm insanların
eşit olduğudur. Biz insanlar yeryüzünde kadın erkek eşitliğinde olup olmadığı
hakkında fikir yürütüyoruz. Eski zamanlarda kadına değer verilmiyordu, hatta
doğan kız çocukları diri diri gömülmesi, o zaman da
kadınların peygamber olamayacağını gösteriyordu. Bu da kadınların peygamber
olması İslamiyet i o zaman ki insanların daha geç kabullenir. Belki de
İslamiyet hallen yayılmamış olurdu. Abdülkerim PINAR
C-16. Bütün canlılar eşit olamazlar. Eğer
eşit olsalardı bütün dengeler alt üst olurdu. ALLAH CC nezdinde fıtratları
gereği her şeyin belli bir konumu vardır. Erkek ve kadın birbirini tamamlayıcı unsurlardır. Kadınların peygamber
olmayışının sebebi kadın fıtratının uygun olmamasından kaynaklanmaktadır. Fevzi KAYA
C.16 Bütün canlı
varlıklar eşit şartlarda olsaydı dünyadaki bütün dengeler alt üst olurdu.
Kadınlarda peygamber olmayışının sebebi fıtratları gereğidir. Abdulbaki CAN
C.16. Sayısal olsun geometrik olsun hepsi aynı şekilde eşit olmayı
ifade eder. Biri
sayısal çoğunluk olarak diğeri alan olarak bize bir miktar
belirler. Sonuç olarak liyakatli eşitlikte adil olmak esastır. Büşra AKAN
C.16-Öncelikle bazı meseleleri
halletmek lazım. Allah (c.c),insanı yoktan var etti, isteseydi hiç kimseyi
hatta hiç bir şeyi yaratmazdı. Sanatkar nasıl sanatını
göstermek isterse Allah(c.c) da sanatını göstermek için insanları ve diğer
canlıları yarattı. Allah(c.c) mutlak adildir. Allah ezeli ve ebedi ilmiyle
insanların liyakatlerini görmüş ve oradan peygamberleri seçmiştir. Kadın erkek
eşit değil eştir. Erkekte irade kadında ise şefkat ön plandadır. Fatma ŞANVER
C.16 Bu kavramlar
arasındaki temel fark, Allah’ın ölçütü ile insanların ölçütü arasındaki farktan
kaynaklanıyor. Mesut ÖZKOL
C.16 . Adalet
yönetenlerin yönetilen herkese aynı mesafede olmasıdır. eşitlik
ise herkesin hak olarak aynı seviyede olmasıdır. Yaradan sınırsız adaletlidir ve tabiî ki kadınlardan peygamber göndermemesi yaratanın adaletsizliğini
göstermez. Bilakis onun adaletini gösteriyor. Kadınların bazı özel halleri ve
fiziki güçsüzlüğü dolayısı ile bazı zamanlarda topluma liderlik veya öncülük etmesi zor olabilir. Suat MENTEŞE
C16. Allah hiçbir şeyi boş yere
yaratmamıştır. Hepsi bir hikmet dairesinde yaratılmıştır. Kadın ve erkek
(fiziksel)olarak eşit değildir. Donanım olarak kadını ayrı üstünlüklerde erkeği
ayrı üstünlüklerde yaratmıştır. Bir erkek hiçbir zaman anne olup annelik
duygusunu tadamaz. Bir kadın da duygularına her zaman gem vurup daha katı
davranamaz. Çünkü fıtratlar farklı yaratılmıştır. Her ikisine de ihtiyaç
vardır. Bir çocuk hep anne şefkatiyle büyürse duygusal çok çabuk yıkıma uğrayan
bir kişi olurdu.
Havva SEVENCAN
C16. Hangi konuda
olursa olsun eşitlik kavramı tabiî ki önemlidir.
Kadınlar niye peygamber olmadı gibi sözler cehaletin doğurduğu bir söylemdir.
Kadınlar fıtratları uygun olmadığından dolayı peygamber olmamışlardır. Kadın ve
erkek şöyle eşittir. Kadın erkeğin, erkek kadının tamamlayıcısıdır. Kadın
olmazsa erkek, erkek olmazsa kadın bir işe yaramaz. Tahir BALZAR
C16.Bütün insanların parmak izleri bir
olmadığı gibi ve gen kombinezonlarının bir olmadığı gibi insanlarında
fıtratları ve konumu bir değildir.bazı insanların fıtratları
bazı işleri yapmakta müsait iken bazı insanların fıtratları müsait
değildir.matematik ve geometride ki eşitlik liyakatli eşitlikten farklıdır
liyakatli eşitlik Peygamberimizin de dediği arab’ın
aceme acemin araba üstünlüğü yoktur üstünlük takvadadır (hadis vardır) Emrullah AKTAN
C16.Bu kavramları bende çok yeni
anlamaya başladım.Liyakatli adalet ve liyakatli
eşitliği çok güzel bir örnekle açıklayacağım.Örneğin bir kişi karnını doyurmak
için bir ekmek çalsın.Diğer taraftan bir banka sahibi dul,yetim ve hak
sahiplerinin mallarını hortumlarsın ve adalet önünde aynı cezayı alsın.Bu çok
büyük bir haksızlık ortamı yaratır. Ahmet
KORKMAZ
C.16 Allah peygamberleri özenle seçti
kendisi yetiştirdi ve insanlara gönderdi. nitekim her
şey Onun emriyle mümkündür. Ahmet CİHAT ÖNDEK
C16)
Eşitlik
vardır. Fakat her canlısın her
nesnesin fıtratı gereğince yapılmıştır her şey kadınların fıtratları peygamber
olamaya müsait değillerdir ki peygamber olmamışlardır. Çita’lar doğada yaşamın
gereği olarak ceylanları vahşice avlamaktadır kendi neslinin devamı sağlamak
için bu gereklidir Allak CC HU yeryüzünde her şeyi her canlıyı belirli konumda
belirli sayıda kalacak şekilde yaratmıştır. Liyakat yakışırlık, herhangi bir
şeye en doğru ve kusursuza yakın uyumlu yakışan şekilde yaratmıştır Metin BOR
C16.Liyakatli davranmakla liyakatli eşitlik sağlanabilir.Matematiksel
eşitliğin olması her şeyi doğru yapıldığını göstermez.Aynı işi yapan iki kişi
arasında mukayese yaparız.Hangisi işini daha iyi yaparsa ondan taraf oluruz ancak
ikisinde yapmış olduğu iş sonuç itibariyle yapıldığı için matematiksel
eşitlikten söz ederiz.Doğru olan liyakatli davranarak iyiyi yapanı daha iyiye
yönelterek daha başarılı olmasını sağlamak olacak diğerini de elinden gelenin
en iyisin yapmaya yöneltmek olacak ve böylece liyakatli eşitlik
sağlanabilecektir. . Ali İhsan AYDINOĞLU
C 16) eşitlik, matematik, sayısal,
kişisel; ferdi ve adalet gibi kavramlar herkesin aynı ölçüde ve terazide bir
bireyin sorumluluğu kadar sahip olduğu ve yargılanabildiği ölçütlerdir.
Liyakatli adalet ve liyakatli eşitlik ise bilenle bir bilmeyenin eşit
olamayacağı mantığıyla; burada dikkat edilmesi gereken husus yaşam hakkı herkes
için eşitlik olmasıdır fakat bir seçim sonucunda bir âlimle bir cahilin
oylarının eşit olmaması gerekir. Buna bir liyakatli eşitlik.
Liyakatli
adalet ise bilip de yapanını, bilmeyip de yapanın adalet karşısında farklı
yargılama sonuçlarının farklı çıkmasına neden olmasıdır bilip de yapanın daha
ağır bir yargılaması söz konusu olabilmelidir Abdurrahim DOLAŞMAZ