49.A-Düşünsel,
zihinsel, toplumsal, nesnel, hayvansal, bitkisel…vb
doğal döngülerdeki hassas dengelerin bereketli ve liyakatli hudutları dışına
taşan (ifrat ve terfide kayan) her varlık, olay, olgu, süreç, söz, lakırdı,
bakış mutlaka bedelini liyakatli bir zamanda alacaktır.
B-Düşünsel,
zihinsel, toplumsal, nesnel, hayvansal, bitkisel…vb
doğal döngülerdeki bereketli hudutlar içindeki insanların düşüncesinin ve hayat
döngülerinin kıblesini güzel ahlaka dayalı yaşamayı refleks haline getiren
eğitim, öğretim, sınav ve yönetim sistemlerini ortaya çıkarmakla
ilişkilendirmeye çalışın.
C-Önemli
olan düşünsel, zihinsel, toplumsal, nesnel, hayvansal, bitkisel…vb
doğal döngülerin bereketli hudutları içinde yaşamayı güzel ahlakla
ilişkilendirerek insanları eğiten sistemleri ortaya çıkarmaktır.
D-Önemli
olan zihinsel mayalanma ve çimlenme dönemlerinden itibaren insanları liyakatli
ve insani eğitim sistemleriyle eğitmektir. Önermelerine katılmadığınız
hususları gerekçeli yazınız.
İpucu;Bu
asır insanların doğayı ve çevreyi liyakatsiz kullanmasını doğal tepkilerinin
insana yansımasıyla ilişkilendirmeye çalışın.
-Yaratılan
her varlığın günahına, yanlışına hemen icabet etseydik yer
yüzünde varlık kalmazdı (ayet var).
-Güzel
ameller işleyin ve hayır üzerine tefekkür ediniz (ayet ve hadis
var)(düşünsel-zihinsel döngü ile ilişkilendirin)
-İsraf
haram kılınmıştır(ayet var) (nesnel-düşünsel-sosyal döngü ile ilişkilendirin)
-Vahşi(doğal)
ameller işleyen, vahşi (doğal) tefekkür eden, Vahşi(doğal) yaşam sitili ve yada döngüsünü benimseyen, vahşi bilgisayar
ürünleriyle(film, animasyon) toplumlara sürekli bilgi pompalayan fert ve
toplumlarla ilişkilendiremeye çalışın.
-Bugün var
olan eğitim sisteminin yetersizliği ve medyanın sürekli ne bulursan medya
araçlarıyla insanlara pompala düşünce vahşeti ve başıboş hürriyetini düşünün.
-Düşünsel,
zihinsel, toplumsal, nesnel, hayvansal, bitkisel…vb
doğal döngülerin bereketli hudutlar içindeki hürriyetin liyakatliliğini ve
gerekliliğini düşünün.1
C.49. A,C,D
seçeneklerine tümüyle katılıyorum.Yalnız B deki doğal
döngülerin eğitim,yönetim gibi sistemlerle ilişkilendirilmesinin oldukça zor
olacağını tahmin ediyorum.Bunu gerçekleştirebildiğimiz zaman tüm taşları yerine
oturtabilmişiz demektir. Ebru YOLCU
C.49.A-Her türlü olay ve döngüde denge
kavramının dışına çıkıldığı zaman bir yönün ağır bastığı dengesizlik oluşur ve
sonuçları bir şekilde karşımıza çıkar.
B-Sahip olduğumuz zihinsel, düşünsel,
toplumsal nesne vb. her türlü döngü güzel ahlak ile birlikte yoğrulursa hedef
yerini bulur önermesine katılıyorum.Bunu insanı aynı
zamanda ahlaki bir eğitim sistemi ile gerçekleştirmek gerekir. Pelin GÜMÜŞ
C.49.A.Bu önermeye katlıyorum yaptığımız
sorumlulukların bedelini mutlaka öderiz. bu evrensel bi kuraldır
B.Kesinlikle eğitim sistemimizde bireylere ahlak
kuralları yazılımını yüklemeliyiz bu toplumsal bir yükümlülüktür aksi taktirde toplumsal ahlaksızlık boy gösterecektir
C.Ahlaki bir eğitimi mümkün kılmak eğitim kurumlarımızı
öncelikleri olmalıdır bunu başarmak için maddesel kurallar yeterli değildir.
İnsanın ruhuna ve kalbine hitap eden manevi yönleride
geliştirilmelidir. Salih ARSLAN
C49:A. Katılmadığım bir durum göremiyorum.
C49:B. Katılmadığım bir durum göremiyorum.
C49:C. Katılmadığım bir durum göremiyorum.
C49:D. Katılmadığım bir durum göremiyorum. Ferdi KODAŞ
C.49:A Allah yarattığı her şeyi insanların
hizmetine sunmuştur. Bütün varlıklar insan için yaratılmıştır. Bunları sunarken
Allah insanı başıboş bırakmamış ve insanları uyması gereken kuralları
Peygamberler arcılığıyla insanlara iletmiştir. Bu emirlerin bazıları da hizmete
verilen varlıklarla ilgilidir. Yiyiniz içiniz ama israf etmeyiniz. Ancak şu an
verilen nimetler çok adaletsizce insanlar tarafında dağıtılmıştır. Bazı
yerlerde insanlar açlıktan ölürken, bazı yerlerde ise israf had safhadadır.
Allah CC’ hu verilen nimetlerin hesabını soracağı Kuran_ı Kerimde belirtmiştir.
M. Nurullah ÖZDEN
B İnsanlık hizmetine sunulan tüm varlıkların amaç
felsefesini öğretilmeden ne yapılırsa maksadına ulaşılması imkansızdır.
Hiçbir şey amaçsız, gayesiz yaratılmamıştır. İsrafı engellemek ancak bununla
olur
C İnsanlara güzel ahlak vermek iyidir ancak yetmez.
Çünkü Müslümanlar çok uyanık olmalı yer yünüyle kendisini geliştirmeli. Bunu biz
değil Allah istemektedir. Onun için bu hizmeti sunacak kurumların her yünüyle
insanlığa hizmet edecek şekilde dizayn edilmeli.
D Sadece çimlenme ve mayalanma döneminde liyakatli
insan yetiştirmek yetmez. Çünkü mayalandıktan sonra korunmazsa ekşime meydana
gelir ve hiç bir şeye fayda vermez.
C:49.A)
Katılmadığım husus şudur ki yanlış bilinçsiz yanıttır. Bitki veya hayvan
akıldan yoksun yaratıklardır. Bilince sahip olamayan bir varlık yaptığının
hesabını vermek zorunda değildir.Yusuf ACAR
C:49.B)
Yararlı her şey yönetimle devamlı hale getirilmek istenir. Ondandır ki
insanoğlu buna bir yönetici yada yönetim şekli arar.
C:49.C)
Doğrudur. Katılıyorum
onun için eleştiremem Yusuf ACAR.
C:49.D)
Evet. Fakat günümüzde medya bunu farklı yönlere çekmektedir. Medya iyi
bilmektedir ki çağımız insanı yaşam biçimini medya aracılığıyla şekillendirir.
Buda bizim zaaf ve eksikliğimizdir.Yusuf
ACAR
C–49 Önermelere tamamen katılıyorum.
(Ali AYDIN)
C.49-A.) İfrat ve tefrit’i sadece insanoğlu
yapıyor. Diğer canlılar Allah’ın kendilerine nimetten fazlasına dokunmuyorlar. Bunların
hesabını sadece insanoğlu verecek. Erdal
SALDUZ
B.) Eğitim-Öğretim güzel ahlaklı ve
bilgili insan yetiştirmeyi amaçlar , zaten bunun için
çıkmıştır ortaya. Erdal SALDUZ
C.) Hepsine katılıyorum. Erdal SALDUZ
D.) Önemli olan insanın kendisini
karşıdakinin yerine koyabilmeyi öğrenebilmesidir. Yani her durumda
karşıdakini düşünerek ona göre davranmalıdır.
Erdal SALDUZ
C:49) D) Zihinsel mayalanma ve çimlenme
dönemlerinden itibaren insanları liyakatli ve insani eğitim sistemleriyle
beraber, İslamiyetçin tasvir etmiş olduğu örnek insan yani güzel ahlakla
eğitilen insan yetiştirmelidir. İlyas
SÜNMEZ
C49)Güzel ameller niyetlere kötü ameller
keza niyetlere bağlıdır. Şükran GÜR
C.49. A) İnsani bakımından(akıl,zeka vb.) bu önermeye katılıyorum.Ama hayvan ve
bitkilerde zeka olmadığı,bilinç olmadığı için karşılığı verilmez. Mehmet SARİBATUR
C.49. B) insani bakımından güzel ahlakı
temel almak uygundur.Ama hayvan ve bitki döngüsünde bu
olmaz.Çünkü zeka,akıl,bilinç vb. yoktur.
Mehmet SARİBATUR
C.49. C) Güzel ahlakla insan doğadaki bütün
maddi ve manevi döngülere sahip çıkar,korur ve
geliştirir.Ama sadece güzel ahlak yetmez.ahlakını uygulamakta gereklidir. Mehmet SARİBATUR
C.49. D)İnsanoğlu doğumdan itibaren güzel
ahlak alması gereken bir varlıktır.Sadece zihinsel
mayalanma ve çimlenme zamanı değil ondan öncede liyakatli ve insani eğitim
başlanmalıdır. Mehmet SARİBATUR
C.49.A.Bulacaksa bunu nasıl
ispatlatabiliriz ki.
B.Katılıyorum.
C.Buna da katılıyorum.
D.insani eğitim kişiden kişiye değişebilir. M. Ercan KARA
C.49- A- Her varlık, her nesne, her insan ve
her düşünce karşılığını bulacaktır.
B- Düşünce, zihin harmanı ve toplum bilinci bir ahlak
süzgecinde yeşerirse faydacılığı artar.
C- Ahlakın en temel gereklilik olduğunu ahlakın
olmadığı düşünce ve toplum bilincinden anlayabiliyoruz.
D- İnsanın mayalandığı yani kişinin karakterinin
atıldığı zamandaki eğitim en önemli eğitimdir. Cevdet ÇAKAR
C:49.A)
Katılmadığım husus şudur ki yanlış bilinçsiz yanıttır. Bitki veya hayvan
akıldan yoksun yaratıklardır. Bilince sahip olamayan bir varlık yaptığının
hesabını vermek zorunda değildir.Sevda MUTLU
B.) Eğitim-Öğretim güzel ahlaklı ve
bilgili insan yetiştirmeyi amaçlar , zaten bunun için
çıkmıştır ortaya. Sevda MUTLU
C) Doğrudur. Katılıyorum onun için eleştiremem Sevda MUTLU
D) Sadece çimlenme ve mayalanma
döneminde liyakatli insan yetiştirmek yetmez. Çünkü mayalandıktan sonra
korunmazsa ekşime meydana gelir ve hiç bir şeye fayda vermez.Sevda MUTLU
C49)Hepsine
de aynen katılıyorum. Ubeydullah ERTAŞ
C.49:A- Çeşitli olay ve döngülerde dengenin
dışına çıkıldığında
bir yön ağır basar ve bu dengesizliğin karşımıza çıkması
kesindir. Serpil ARİCİ
C.49:A-Düşünceler,deneyimler elbet bir gün sahip olduğu değeri
kazanacaktır. Seyfettin SEYHAN
C.49:B- Güzel ahlak,hayat
döngüsünü anlamak ve bunu hayatına
indirgendirmeye çalışmak hayatın ve eğitimin anlamlı olması için gereklidir. Seyfettin SEYHAN
C.49:C- Bireyin duygu,düşünce
ve tarzlarının uygulanabilir bir döngüsü olması,akabinde bir sınır içinde
olması lazımdır. Seyfettin SEYHAN
C.49:D- İnsanın kritik dönemlerdeki
bilişsel faaliyetlerine nasıl bir eğitim verilirse o yönde hayatın ve gidişatın
şekil alınması kaçınılmaz bir gerçektir.
Seyfettin SEYHAN
C.49.A)İfrat ve tefrite kaçan her olay ya
da olgu doğanın kanunu gereği çürümeye başlar ve fazla tutunamadığından
değerini yitirir.
B)Zihinsel,düşünsel ve toplumsal olgular
geliştirilirken aynı zamanda güzel ahlakı da geliştiren bir eğitim sistemi kurulmalıdır.
C)Zihinsel ve toplumsal olgularla beraber güzel ahlaklı
insanlarda yetiştirilmelidir. Sema
YILDIRIM
C.49
A-Her varlık ve nesne bir gün hak ettiği ve sahip
olduğu özelliklere göre doğadaki mevcut yerini şüphesiz alacaktır.Buna
kimsenin karsı çıkması düşünülemez.
Kemal ASLAN
B-Eğitim,öğretim ve yönetim sistemlerinin güzel
ahlaka dayalı olarak gerçekleşmesi doğal döngüdeki her şeyin daha güzel
olacağına işarettir. Kemal ASLAN
C-Eğitim sistemlerinin karşılıklı güven ve güzel ahlaka
dayandırılması gerekir.Düşünsel,zihinsel,toplumsal ve
nesnel gibi her kavramda güzel ahlaklı olmak gerekir. Kemal ASLAN
D-İnsanları mayalanma ve çimlenme dönemlerinden
itibaren eğitir ya da bunları bilinçli insan olarak yetiştirirsek,eğitim
sistemimiz hak ettiği değeri kazanacaktır.
Kemal ASLAN
C.49
A-Hayatın varlığının devamlılığını sağlayan her bilgi
beceri ve diğer kabiliyet ve doğal vergiler en iyi ve doğru şekilde kullanılmalıdır.Bu şekilde kullanımı sağlanmaması durumunda
ciddi sorunların çıkması muhtemeldir. .
Murat YILANLI
B-Eğer insan düşünsel,zihinsel,toplumsal
ve nesnel değerlerini güzel ahlaka endeksleyebilirse eğitimin özünü kavramış
olur. . Murat YILANLI
C-Gerçektende insanın özünün keşfi ve uygulaması
ahlaktan geçer. . Murat YILANLI
D-İfade de herhangi bir eksik yoktur.İfade
doğrudur. . Murat YILANLI
C.49.A-İfrat ve tefrite kaçan her olay ya
da olgu doğanın kanunu gereği çürümeye başlar ve fazla tutunamadığında düşer ve
etkisini kaybeder.
B-Bence hem zihinsel,düşünsel
ve toplumsal olgular geliştirilirken aynı zamanda güzel ahlakı geliştiren
eğitim sistemi kurulmalıdır.
C-Bence de zihinsel ve toplumsal olgularla birlikte
güzel ahlaklı insanda yetiştirilmelidir.
D-Ağaç yaşken eğilir atasözü buna en iyi örnektir. . Beyrivan GÖKTAŞ
C:49.A) Kâinatta kendine yer
bulan her akıllı varlık, kendisine verilen görevlerinin dışına çıkıp var olan
ilahi nizama karşı çıktıkları sürece bir takım yollarla mutlaka yaptıklarının
bedelini ödeyeceğini ifade etmektedir, ancak akıllı olamayan varlıklarsa irade
sahibi olmadıkları için hesap vermeyeceklerdir.
B) Bence de
yüce bir varlık olan insanı topluda daha güzel ahlaklı bir birey yapmak için
eğitim ve öğretimde bir takım değişimler yapılmalı ancak bu değişimler
sapmalara neden olunmamalıdır.
C) Dünyadaki nimetleri, güzellikleri ilahi bir
yaratıcıya ait olduğunu insanlara anlatılmalı ve bunun karşılığında insanların
da düşünsel, zihinsel vb. gibi alanlarda yaratıcıya itibarda ve ibadette
bulunması gerektiğini dolaysıyla bununda güzel ahlakı doğuracağı bir metot
geliştirilebilir.
D) Katılıyorum
dolaysıyla bir gerekçem yok. Kerim
DURMAZ
C 49.A)Doğal olaylar kendiliğinde
gerçekleşmiş olarak hayvansal,bitkisel ve nesnel
olarak oluşur.Gerçekler her zaman
belirli bir süre ortaya çıkar;Mesela
insan doğru ve iyi bir şey yaptığında belirli bir süre sonra onun doğru olduğu
ortaya çıkar.
B)İnsan güzel veya olumlu düşündüğünde
psikolojik olarak kendini rahat hisseder.Bu psikolojik
altında olumlu gerçekleşme ihtimali yüksektir.
C)Güzel düşüncelere ve güzel ahlaklar
üreterek toplumun düzlenmesinde katkı da bulunur.
D)Gelişim döneminde insana güzel ahlak güzel söz güzel
şeyler ve buna benzer şeyler göstererek topluma iyi ahlaklı birey kazandırılır. Mehmet Tahir ELGÜN
C49) A) İnsanlar
yapmış oldukları her eylemin bir karşılığı vardır. İyilik yapmış bir insan
mutlaka iyilik görecektir.
B) İnsanların yaşamsal faaliyetinin
temelinde inancın sağlamlığı yoktur. İnanç sağlamlığı ise beraberinde güzel
ahlaklı toplum getirir.
C) İnsanları eğitmek yalnızca pozitif
bilimlerle olmaz. Bunu yanında dini bilgiler de verilmesi gerekir.
D) Tamamen katılıyorum.(Mehmet ULUS)
C.49) Doğal döngülerdeki
aşırı uçların muayyen bir zamanda bedelini almaları insanın fıtratına tamamen
uygun bir durumdur. İnsanın zihninde “ettiğimi bulurum” şeklinde bir program
mevcut olmamış olsaydı aşırılıklarına dur diyebilmesi belki de imkansız bir hal alırdı. Yine de bunun eğitim sistemlerine
de dahil edilmesi daha güzel ahlaka sahip toplumların
varlığı için şarttır. Güzel ahlakın eğitimin tüm alanlarına entegre edilmesi
gereği, günümüz bilgili ve insani değerlerden yoksun fertlerin varlığıyla daha
güçlü hissedilmektedir.Ayfer GÜRBÜZ
C.49.A. İfrat ve tefrit’i sadece insanoğlu
yapıyor. Diğer canlılar Allah’ın kendilerine nimetten fazlasına dokunmuyorlar. Bunların
hesabını sadece insanoğlu verecek.
B. Eğitim-Öğretim güzel ahlaklı ve bilgili insan
yetiştirmeyi amaçlar , zaten bunun için çıkmıştır
ortaya.
C. Hepsine katılıyorum.
D. Önemli olan insanın empati
duymasını öğrenebilmesidir. Yani her durumda karşıdakini düşünerek ona göre
davranmalıdır Fatma ALTUN
C.49.A.katılıyorum.
B.Bence sadece güzel ahlaklı insan yetiştirmekle
kalmamalı. Aynı zamanda işini yapan bireyler meydana getiren sistem olmalı.
Örneğin; lisedeyken ahlak bakımından çok iyi bir fizik hocamız vardı. Ama
öğretmenlik açısından sıfırdı.
Ersin ŞİMŞEK
C.49.hayata yapılan her şeyin mutlaka
karşılığı olacaktır. Allah cc insanları özgür
iradeleriyle yaratmıştır. Doğruyu da yanlışlıda öğretmiştir. Doğrunun mükâfat;
yanlışın da ceza olduğunu bildirmiştir. Dolaysıda her insan yaptıklarından
mesuldür.
Mehmet Rauf ORHAN
C.49 A) İfrat ve tefrit’i sadece insanoğlu
yapıyor. Diğer canlılar Allah’ın kendilerine nimetten fazlasına dokunmuyorlar. Bunların
hesabını sadece insanoğlu verecek.
B) Eğitim-Öğretim güzel ahlaklı ve bilgili insan
yetiştirmeyi amaçlar , zaten bunun için çıkmıştır
ortaya.
C) Bu düşünceye katılıyorum.
D) Önemli olan insanın empati
duymasını öğrenebilmektir. Yani her durumda karşıdakini düşünerek ona göre
davranmalıdır. Gülsüm GÜLTEKİN
C.49: Veriler önermelere katılıyorum. Serkan İNAN
C.49-) Bu düşünceleri reddedemeyeceğimden hepsine katılıyorum Metin ERGÜL