29.İsteyen
yanıtlayabilir tercihe dayalı soru
A-İslam’da
ifrat ve tefrit nedir?
B-Akşama
kadar dini farzlarla ve sünnetlerle meşgul olup, çalışmayı sevmeyen toplumun
verdiği sadakalarla ve bağışla yada dilenerek geçinen
insan ne denir yada dini vecibeleri tiryakilik ve meslek edinerek hayata
uygulayacak uğraşıya gerek duymayanlara ne denir?
İpucu;Dinin
hayatla harmanlanışının liyakati ve gereğini düşünün.
-Akşama
kadar zikir yapmayı ve sema yapmayı yada her gün oruç
tutmayı, riyazete girmeyi, işkenceye, izdırab
çekmeyi, bir hırka bir lokmayı tiryakilik ve şöhret haline getiren insanların
geçmişte ve bu gün var olabileceğini düşünün.
-Hint
fakirlerinin riyazetinin İslami diye yakıştırmasını düşünün.
Siyasi,
düşünsel ve/veya nesnel mazoşist ve siyasi, düşünsel ve/veya nesnel sadist
genlere ve fıtratlara sahip insanların dinde icraatlarını kendini dövmekten,
dövünmekten zevk alan ve seyir etmekten hoşlanan insanları düşünün.
-Dünyası
için ahreti, ahreti için dünyasından vazgeçenler bizden değildir.(hadis).
-Hatta
tarihte her peygamberin geçimini sağlamak için mutlaka ya mesleği yada ticaretle uğraşırdı.
-Ahtapot
doğal alandaki renkler niye taklit ediyor yada niye
kral yılanını veya aslan balığını taklit eder.
-Ayılar
kutupta neden beyazdırlar.
-İnsan
hayat döngüsünde ürettiği enerji nereye enjekte ediyorsa yada
ikram ediyorsa doğal olarak oradan feyizlenerek ahlakını geliştirir.
-Yani
ürettiği haya enerjisi tamamen doğaya veya vahşi
varlıklara doğru ise kişinin ahlak feyzi vahşidir.
-Bir insan
peygamberi samimiyetle taklit ediyorsa güzel ahlaklı olma olasılığı çok
yüksektir.
C.29. A)İslami
doğru yaşamaktır.Laikiyle,liyakatsiz bir İslam hayatı
sürmektir.
B)Üretmek
bizim işimizdir.Bu dünyaya boş gelip boş gidemeyiz,ve
sırf ahreti düşünüyoruz diye insanlık vasıflarımızdan da vazgeçemeyiz;ki bu
davranış aslına bakarsanız zaten dinimizce de uygun değildir. Ebru YOLCU
C.29. a)İfrat ve
tefritin ikisi de kötü anlamdadır. Hak ise ortadadır. İfrat normalden fazla,
Tefrit de normalden az demektir. Her zaman ifrat ve tefritten uzak olmak
gerekir. Dinimizde de aşırılıktan uzak olmayı emreder hak yolu orta yoldur.
İslam orta bir dindir.
b)Eğer bir
insan çalışma gücü varsa yani yatalak yada düşkün
değilse bu kişinin çalışması gerekir. Dinimizde orta halde bir din olduğundan
çalışma zamanını engelleyecek değildir. Ancak dinimizin bazı vecizelerini
kullanıp da çalışmayan kişilerde ahirette de olsa
ayrı bir yeri vardır. Büşra Hafize BORA
C.29.A.İsraf aşırıya kaçmak, Tevfik ise
gerekenin yeterince yapmamak.
B.Bunlara
duygu sömürücüsü denir. Salih ARSLAN
C.29.A-İfrat bir konuda aşırıya gitme, abartmadır.Tefrit’in kelime anlamını bilmiyorum.
B-İnsan kendine hayırlı
olabilecek bir şekilde yaşamalıdır.Davranışlarında,
hayat felsefesinde aşırıya, başı boşluğa, bencilliğe, çıkarcılığa, vb. şeylere
baş vurursa toplum tarafından sevilmeyen bir insan sıfatına ulaşır. Pelin GÜMÜŞ
C.29- A.) İslam da bazı kurallar var,
bunların sınırlarını aşmak veya az yapmak anlamındadır. Erdal SALDUZ
B.)
Şöyle bir söz var, “Sanki hiç ölmeyecekmiş gibi bu dünyaya, sanki yarın
ölecekmiş gibi ahrete çalış. ” Yani insan elindeki imkanları
değerlendirmeli. Erdal SALDUZ
C–29
A-) İfrat; oldukça ileri düzeylere
ulaşmaktır. Kapasitesinin sınırlarını aşmaktır. Tefrit; gereğinden fazla aşağı
düşmek, geride kalmaktır. Tedenni etmektir. (Ali AYDIN)
B-) Herhalde dilenci denir, yâda “armut
piş ağzıma düş” zihniyetiyle hareket edenler güruhu denir. (Ali AYDIN
C:29) A) İFRAT: herhangi bir konuda aşırıya
gitmek.
TEFRİT: herhangi bir konudaki duyarlığı
sıfır veya hiç olması demektir.
B) Bu tip insanlara miskin veya tembel insan denir.
İslam dininde bu tip bir anlayış yoktur. bir ayete
şöyle denir "İnsana çalıştığı kadarı vardır." İlyas SÜNMEZ
C:29.A)İslam’da ifrat ve tefritin tanımı:İfrat,İslam’da herhangi bir konuda aşırıya
gitme,ölçüyü kaçırma demektir.Tefrit ise ifratın tam tersidir.Herhangi bir
konuda geride kalma,yeterli ölçüde olmama anlamına gelir. Yusuf ACAR
C:29.B)Din denen kavram o kadar geniştir ki
hayat da bu kavramın içine girmektedir.Din hayatın her
alanını düzenleyecek şekilde kurallar belirtmiştir.Ve her zaman din ve hayat
hep iç içe olmuştur.Din olmadığı zaman hayat namına bir şey kalmaz.Hayatı
düzenleyen dindir.Hukuk ararsanız hukukun en güzel şeklini İslamiyet’te
bulabilirsiniz.Yönetim nasıl olur diyorsanız yine İslamiyet dinindeki yönetim
anlayışı ve şekline bakın,hayat nasıl yaşanılır diye yine sorsanız hayat
İslam’a göre yaşanıldığı zaman hayat olur.Ve kişi hayatla din arasındaki bağlantıyı
iyi kurmalıdır.Hayatımı kurtaracağım ya da bir meslek sahibi olacağım derken
dinini,dinini aşırı bir şekilde yaşayıp hayatını unutmamalıdır.ikisi arasındaki
dengeyi iyi kurmalıdır.İslamiyet insanın hayatına da önem vermesi gerektiğini
bildirmiştir.Kişi sadece dinini yaşadığı zaman hayatını unutur ve yoksul bir
duruma düşer ki din bunu yasaklamıştır ve kişi sadece hayatımı kurtarayım
derken dinini unutur ki din bunu yasaklamıştır.ALLAH kulunun rızkını verir ama
kulun da çalışması lazımdır.Bu noktada hem çalışması hem de ibadet etmesi
lazımdır Yani dini ile hayatı arasındaki dengeyi iyi kurmalıdır.Ancak öyle
düzenli bir yaşam biçimine kavuşur Yoksa sadece bir yönünü tamamlamaya
çalışırsa diğer yönü eksik kalır.Kısacası dini hayatıyla harmanlamasını bilmelidir.Böylece
hem ahretini hem de dünyada kaldığı sürece dünyasını kurtarmış olur.Yusuf
ACAR
C29:A. Bir konuda aşırıya kaçmak ifrattır.
Dinine o kadar bağlanıyor ki ifratla dünyaya duyarsızlaşıyor. Duyarsızlaşma ise
tefrittir. Ferdi KODAŞ
C29:B. Böyle insanlara münafık en uygun
sözcük olabilir. Gerçek anlamda mümin olsaydı dinin gereklerinden birinin de
dünyadaki işlerimiz olduğunu bilirdi.
Ferdi KODAŞ
C.29:A. Sözlükte "söz veya işte haddi aşmak, aşırı gitmek" anlamına
gelen ifrat, ahlâkî bir kavram olarak, ahlâkî davranışların kaynağı olan
psikolojik yeteneklerin işleyişinde itidal noktasının ilerisine geçen sapmalar
demektir. İfratın karşıtı tefrittir. İfrat, söz ve fiillerde ileri gitmek,
tefrit de gevşek ve ihmalkâr davranmak, çabuklukta çok geri kalmak demektir.
B. Hiç ölmeyeceksin gibi dünyaya, yarın ölecekmişsin gibi ahretine
çalış(hadis). Bu hadis bunun en iyi özetidir. İnsanın yaşama amacını iyi tefekkür
etmesi gerekir. . M. Nurullah ÖZDEN
C29)Dünyası için ahretten ahret için
dünyadan vazgeçenler bizden değildir(hadis) Şükran GÜR
C.29. A) İslam da ifrat ile ilgili olan
şeyler daha çok günahlarda ortaya çıkar.günahlarda
aşırıya kaçma,yaptığı işte aşırıya kaçma gibi şeyleri kısacası aşırılığı
yasaklar.aşırılı olmamayı yani tefriti her işte tembihler. Mehmet SARİBATUR
C.29. B) Bence dinsiz denir.çünkü
din insana çalışmayı emreder.bunu yerine getirmeyip çalışmayan insan zaten dini
ret etmiştir. Mehmet SARİBATUR
C.29.A.Aşırıya gitme kendini Allah’a adama
B. Dilenci denir. M.
Ercan KARA
C.29- A- İfrat; haddini aşıp ileri
gitmektir.
Tefrit; normalden aşağı kalmaktır.
B- Bu kişi tefrit yapmış olur. Çünkü din böyle bir şeyi
emretmiyor ve bir insan sadece kendisine karşı sorumlu değildir; ailesine,
çocuklarına, eşine, dostlarına karşı da sorumludur ve onlara da zaman
ayırmalıdır. Cevdet ÇAKAR
C.29.A.İsraf aşırıya kaçmak, Tefrit ise
gerekenin yeterince yapmamak. Sevda
MUTLU
B- Bu kişi tefrit yapmış olur. Çünkü din böyle bir şeyi
emretmiyor ve bir insan sadece kendisine karşı sorumlu değildir; ailesine,
çocuklarına, eşine, dostlarına karşı da sorumludur ve onlara da zaman
ayırmalıdır. Sevda MUTLU
C29)A;İfrat
dinde aşırılık, tefrit ise dinde pasifliktir.ikisi de
zararlıdır.
B;Helal
dairesinde çalışıp rızkını temin etmekte bir ibadet olduğu için dilencilik caiz
değildir.bir Müslüman’ın dilenmesi İslami bir ahlak
değildir. Ubeydullah ERTAŞ
C.29:A- İfrat: herhangi bir konuda ileri gitme, ölçüyü
aşma, aşırı davranma manasına gelir.
Tefrit: herhangi bir konuda geri kalma, yeterli
ölçüde olmama durumudur. Serdar AKTAŞ
C.29:B- Böylelerine sözde Müslüman denir.
Lafla peynir gemisi yürümez. Serdar
AKTAŞ
C.29:A- İfrat: herhangi bir konuda aşırıya
kaçma.
Tefrit:
herhangi bir konuda geri kalma. Serpil
ARİCİ
C.29:B- Dini müesseseyi bir amaç değil de
bir araç olarak kullanan insanlara denir. Serpil
ARİCİ
C.29:A- İfrat: herhangi bir konuda ileri
gitme, ölçüyü aşma, aşırı davranma demektir.
Tefrit: herhangi bir konuda geri
kalma, yeterli ölçüde olmama durumudur.
Seyfettin SEYHAN
C.29:B- Bu tür insanlara armut ağacının
altına gelip armudu koparıp yiyeceğine, ağzını açık tutup “armut piş ağzıma düş”
misali insanlardır. Seyfettin SEYHAN
C.29.A-İfrat ve
tefrik iki uç noktaya savrulmak demektir
B-İslam dinine göre ifrat ve tefrit
uygun değildir ne dünya nede ahi ret hayatı boş verilmemelidir. Beyrivan GÖKTAŞ
C 29.A)İfrat:
Herhangi bir konuda ileri gitme ölçüyü aşma, aşırı davranma manasına gelir.
Tefrit:Herhangi bir konu da geri kalma yeterli
ölçüde olmama durum.
B)İslamiyet hem dünya için hem de
ahret için çalışmasına buyurur.Bunlar demek ki dinin
kurallarını bilmiyorlar.O zaman sabahtan akşam kadar namaz kılan kişi dini
bilmediğini gösterir.Bunlar sahtekar dindarcılar denir. Mehmet Tahir ELGÜN
C.29-İfrat;aşırıya gitme,yani yoldan
çıkma,sapma,yanlışta direme manalarına gelip kısmen inkar ı temsil eder.Tefrit
ise tersi anlama gelip;kendini Allah’a
adama,onun yolunu mutlak yol kabul etme,ona can-ı gönülden bağlanmaktır. . Murat YILANLI
B-Dilenci denir. .
Murat YILANLI
C.29.A.İsraf aşırıya kaçmak, Tevfik ise
gerekenin yeterince yapmamak.
B.Bunlara
duygu sömürücüsü denir. Fatma ALTUN
C.29.A
B.asalak denir. Başkasının sırtından geçin meyi dinimiz
hiçbir zaman uygun bulmamıştır.’’ Her zaman ölecekmişsin gibi ahretin için; hiç
ölmeyecekmişsin gibi de dünyan için çalış hadisi de çalışmamayı başkasına
muhtaç duruma düşmeyi uygun görmediğini belirtir. Mehmet Rauf ORHAN
C.29
A-İslam da ifrat;bir şeyde
aşırı gitmek ve haddini aşmaktır.Tefrit ise onun karşıt noktasıdır,Mesela;aşırı
yemek bir ifrat,ihtiyaç kadar bile yememek tefrittir. Kemal ASLAN
B-Bu tür insanlara tembel denebilir. Kemal ASLAN
C.29 A)İfrat aşırıya kaçmak,tefrit
gereğinden az yapmak demektir.
B)Böyle
insanlara fırsatçı denir. Gülsüm
GÜLTEKİN.
C:29.B) Bu
insanlar kendilerini tamamen somut dünyadan soyutlayıp, kendilerini Allaha
adamışlardır. Allah aşkıyla her daim iç içedirler.maddi
dünyanın asıl yaratılış amacı olamadığını,asıl var olmanın sebebinin öbür
dünyada olduğuna inanırlar ve buna göre bir yaşam tarzı geliştirirler. Kerim DURMAZ
C.29:
A ) İfrat bir şeye aşırı girmek veya
haddini aşmaktır. Tefrit ise ifratın zıttır.
B ) Hadiste
belirtildiği gibi ( Dünyası için ahretini, ahreti için dünyasında vazgeçenler
bizden değildir ) her konuda her alanda ölçülü olmak gerekir. Ne çok aşırı ne
de çok azla yetinen olmamak gerek. Toplumun verdiği sadakalarla yaşayana
dilenci denir. Dini vecibeleri meslek edinenlere ise din mahkûmu, tiryakisi
denir. Güzel ahlaklı ölçülü biri olmak için peygamberleri samimiyetle taklit
etmek yeterlidir. Serkan İNAN
29-) A-) İfrat yukarı, tefrit ise aşağı
anlamındadır. Yani israf, ifrat aşırı cimrilik ise tefrittir.
B-) İslam dini kuralların uygulanmasını zorunlu ve
gerekli görmüştür. Ancak insanların birbirlerine yük olmaması gerektiğini bu
yüzden çalışıp hem refahını hem de toplumun refahını yükseltmek için
çalışmaların gerektiğini emretmiştir. İslam da yan gelip yatmak yoktur. Metin ERGÜL