1.Hayvanlar kadar bile doğal döngülere katkısı
olmayan tam tersine sosyal, sanal ve nesnel doğal
döngüleri tahrip eden varlıklara ne denir?
İpucu;Eğer bu durum
kesinse o zaman bu hilkat garibesi tepkilere sahip varlıklar hayvan nefsi/nefisleri
olabilirler mi?!
C.1 Tabii ki insandır. Her şey
eşyanın Halık’ı elinden çıkarken iyidir, her şey
insanın elinde soysuzlaşır. Nazmiye YARGI
C.1)Bu varlıklar
insanlardır. Doğal dengeyi korumak yerine onu mahvetmeye çalışan yaratıklar
insanlardır… Sırf kendi çıkarları için çalışan, nefsine yenik düşen varlıklardır.GÖKHAN BOZDOĞAN
C.1 Bu tür varlıklar esfel-i safilin dediğimiz dereceye doğru dörtnala at
koşturan varlıklardır (yani hayvanlardan daha aşağı insan bozması
canavarlardır). İnsi ve cinni şeytanlarda
diyebiliriz. İrfan BAHARLI
C.1) doğaya hayvanlar kadar
saygısı olmayan insanlar denir FEYYAZ
KARA
C.1 İnsan
yaratılışında yaratılanlar arasında en güzeli ve şereflisidir. Akıl dairesinde
hareket ettiğinde kâinatın sırrına erer ve ala-i illiyine
erer. Ancak akıl dairesinden çıkıp nefis ve heva
dairesine girse tüm erdemlerden sıyrılıp esfel esafilin’e iner. Yani insanlıktan sıyrılıp belki hayvandan
yüz kat aşağı düşer. Bu tür insanlara insan demek insan türüne belki de
hakarettir. Bu yüzden onlara hilkat garibesi kişilik defosu denilebilir. Ali Galip ERCİK
C.1Yaratandan,
yaratılış gayesinden habersiz, insan olamayan mahlûkat.Dilek KURT
C.1 Biz insanlar çoğu
zaman hayvanlar kadar bile doğal döngülere katkı sağlamamakla beraber aynı zamanda sosyal,sanal ve nesnel olarak
doğaya zarar vermekteyiz.Bu durum biz insanlarda var olan ve nefis adını
verdiğimiz hayvani duygularımızdan kaynaklanmaktadır.REMZİYE ERDOĞAN
C.1.Ne yazık ki insan diyoruz.
Bu şekilde yaşayan ve doğaya bu denli zarar veren insanlar sadece ve sadece
kendi nefislerinin gerektirdiği şekilde yaşıyorlar. Onlar için diğer insan ve
canlıların çokta bir önemi yoktur. Yusuf
KESKİN
C.1 Eğer
bu varlık insansa kendisine verilen zekayı kullanamadığı anlamına gelir. Bu tür
varlıklarda geri zekalıdır. GİZEM SARI
C.1) Bir nevi insan denir. Ve
böyle hayvan-insan nefsi vardır. HABİP
KAYA
C-1 Bunlar iki ayaklı esfel-i safilin nefisli mahluklardır…NAZİFE SAVAŞAN
C.1 Hayvanlar kadar
doğal döngülere katkısı olmayan varlıklar ne insan sınıfına ne hayvan sınıfına girer.Olağanüstü bir varlık olabilir
veya korkutucu bir varlık olabilir….BURCU ŞİMŞEK
C.1 Nefis olabilir.
Çünkü nefis insanın kontrol edemediği bir davranış biçimidir. Yani nefsimiz
zayıf irademizin hâkimiyeti altındadır. Bunu da kontrol etmek zordur. MEDENİ SAKCAK
C-1Hayvanlardan daha
fazla doğaya zarar veren canlı dünyanın en üstün varlığı olan insanlardır…ÖZLEM AKIN
C1 : İki
ayağı iki kolu bulunan tüysüz bir canlıdır ki bu canlı nefsine yenik düşerse
doğayı tek değil kendini de mahveder. Ersin
ASLAN
C.1 Doğal döngüye,
ekosisteme, evrene, baktığımızda herhangi bir canlının doğadaki fonksiyonunu
düşündüğümüzde son derece mükemmel bir şekilde tabii ve nesnel döngüleri korumaya
yönelik birçok karmaşık davranış göstermekte. Ancak bu döngüleri tahrip eden
varlıklar verilebilecek en güzel isim evreni baltalamaya çalışan nefis sahibi
olup nefsini kullanamayan cani demek gerekir. FIRAT ALTUN
C.1 Bence bunlara
hayvan bile diyemeyiz. Çünkü biliyoruz ki hayvanlarında hata ve hata
asalakların bile doğal döngüye faydaları vardır. Ve doğanın varlığı için onlara
ihtiyaç duyulur. Kısacası ben bunlara bir ad bulamıyorum. REYHAN YILMAZ
C.1 Bu tür varlıklar
günümüzde insan sıfatını ala,tüm varlıklardan
ayrıcalıklı yaratılmış ve en önemlisi ‘akıl’ ile mükafatlandırılmış,fakat
düşünerek ve idrak ederek davranmasını unutmuş varlıklardır. İnsanlar
nefislerini eğitemedikleri ve ona karşı güçsüz kaldıkları için yararlı olmaktan
uzak kalmış, çevresine ve bulunduğu ortama zarar veren konuma gelmiştir. Melin KARAN
C.1 Bu varlıklara hayvan nefsine sahip insanlar denir. SAMET ÇENŞİ
C.1 İnsan fıtratının
hem hayvani hem meleki vechi
vardır. Hatta hayvandan aşağı düşebilir. Hayvani olan vechi
olabilir.Aykan
AKÇA
C.1 Cenab-ı Allah insanı
yeryüzüne halife olarak yaratmıştır ama insan yaratılışına aykırı davranarak
bazen hayvanlardan daha aşağı derecelere yani esfeli
safiline düşer. Ve hayvanlardan daha fazla doğaya zarar verirler.Ercan IŞIK
C.1 İnsan denir.”Eğer
insan, şu dar-ı âlem-i arzide, hayat-ı dünyeviye
toprağı altında, cihazat-ı maneviyesini
nefsin hevesatına sarfetse;
bozulan çekirdek gibi bir cüz’i telezzüz
için kısa bir ömürde, dar bir yerde sıkıntılı bir halde tefessüh ederek, mes’uliyet-i maneviyeyi bedbaht
ruhuna yüklenecek, şu dünyadan göçüp gidecektir.”Yani sosyal,
sanal ve nesnel doğal döngüleri tahrip eden; birer hayvan nefislerine sahip
hilkat garibesi varlıklar olan insanlardır. Turgut
KIYICI
C.1 İnsan.FIRAT KADIRHAN
C.1 Hayvani duygulara
sahip insanlardır. BARIŞ SAVAŞ
C.1 İnsanlardır.Seyfettin SEYHAN
C.1 Bilindiği gibi
evrendeki hiçbir şey boşuna yaratılmamıştır. Her şeyin bir yaratılma sebebi
vardır. Doğaya zarar verdiğini düşündüğümüz bazı varlıkların bile yaratılmış
olmasının belli bir sebebi vardır. Ancak doğaya, evrene yararı olmayan hatta
yarar yerine zarar veren varlıklara evren, doğa düşmanları, tahrip ediciler,
yok ediciler denilebilir.İdris ÇELİK
C.1) Yaşama amacını bilmeyen insan diyebiliriz.
ŞEYHMUS UTLİ
C.1 Hayvanlar doğal
döngüleri tahrip etmek yerine doğal döngünün işleyişinde etkili olabiliyorlar.
Doğal döngüleri tahrip eden varlıklara ise hayvan nefisli demek mümkündür.
Varlıklar doğal döngü içinde hayat bulurlar. Eğer bu doğal döngüye zarar
veriliyorsa bir nevi kendilerine zarar veriyorlar demektir. Kendi yaşadığım bir
şeyden örnek vermek istiyorum: bizim orada kışın hava çok soğuk olur bu yüzden
insanlarımız evde yakmak için ormandan ağaç kesip getirirler. Gördüğümüz gibi
bu insanlar kendi oksijen kaynaklarını yok ediyorlar. En azından tarlada ekin
bol olsun diye fare ilaçlarının kullanılması ve bu farelerin öldürülüp
çekirgelerin sayılarının artması ve ekinlerin azalması… Görüldüğü gibi doğal
döngü tamamen yok oluyor. Doğada belki vahşi bir kuraldır ama bir canlı diğer
bir canlıyı yok ederek hayatına devam ediyor.Funda AKDOĞAN
C.1 Evet hayvani nefse sahip kişiler diyebiliriz. Bunlar
sadece kendilerini düşünüp kendi nefislerini doyurma peşindedirler. Başka
varlıklara zarar verme pahasına bile olsa doyuma ulaşırlar.Seda
CEMAL
C.1 İnsan denir. Ayten YILDIZ C.1Doğal
döngüye bir hayvan kadar olmayan canlıya hayvandan da aşağı varlık denir ve
bence genellikle bu varlık insandır.Rıdvan OKUŞ
C.1 İnsanların bazıları duyarlı bazıları da kendine
faydası olmayan hayvandan bile aciz varlıkların bu doğal döngüye faydası
olamaz. Sevil DOĞAN
C.1Bu gibi varlıklara
hayvan bile söylenemez.Çünkü hayvan bile doğal döngüyü
tahrip etmiyor tam tersine doğal döngünün gelişimine katkıda bulunuyorsa bunu
yapmayan varlık doğaya,nesneye,sanal aleme zarar veriyorsa böyle varlıklar
hayvandan daha aşağıdadır ama bu durum hakkında kesin bir yargıya varabiliyor
muyuz bunu bilmiyorum zaten asıl önemli olan da bu değil mi?Oktay BARAN
C.1 Bu varlık
istisnasız insandır. Hakan ALTUN
C.1 Aslında farkında
olmasak da bizde bu duruma düşebiliyoruz. Yani hayvandan da öteye
gidebiliyoruz. Hayvanlar farkında olmadan yaparken, bizler ise farkındalıkla yapıyoruz. Zor olanda bu zaten... Onun için
bunlara kendini insan zanneden varlıklar diyebiliriz. İbrahim AKKOYUN
C.1 Bu özelliklere
sahip olan varlık bence insandır. Çünkü insanlar, yerine göre hayvanlardan çok
daha vahşi, yırtıcı ve tahrip edici olabilmektedirler.Ramazan ERGÜN
C.1 İnsan denir. Diğer varlıkların insandan
farkı en azında doğaya katkısı var. Bir arıyı düşünelim Çiçeklerde topladıklarını kovanda bal
yapıp en azında gelecek nesillere katkıları var. Ama insanlar doğayı tahrip
ederek geleceğe sadece boş bir dünya vaat ederler. Adnan YILMAZ
C.1 Bence hayvanlar
kadar doğal döngülere katkısı olmayıp ta tam tersine her şeye zararı olan
tahrip eden varlık insanda olabiliyor. Çünkü insan çoğu zaman nefsi bakımından
hayvan gibi davranabiliyor. Bilge TÜRKER
C.1 Hayvani nefislere sahip olan insanlar olarak
adlandırabilir. Semra DAĞ
C.1 Allah’ın yaratmış
olduğu kâinata en büyük zararı veren insanoğludur. Bu bağlamda hayvanlar doğal
döngüye zarar vermiyor bunun için doğal döngüye zarar veren varlıkların
hayvandan daha aşağı yaratık diyebiliriz.Şahabettin BALCI
C.1 Doğal döngülere
katkısı olmayan ve onu tahrip eden varlıklara sülük denilebilir. Çevreye zarar
veren ve bundan zevk alanlar kişilik bozukluğu içindedir. Bu yaratıklar hayvan
nefislerinin mahkumudurlar.Medeni BAYAR
C.1 Hayvanlardan daha
aşağı dereceye düşmüş (esfel-i safilin) insan
görünümlü asalak denebilir. Bunların insanlığa ve insanlara faydaları olmadığı
gibi kendilerinde faydalar.Kevser SÖYLER
C.1 Hükmetme içgüdüsüne sahip insanlar denir. Kadir GERGİ
C.1 İnsanlık nereye
gidiyor dedirten bir dönemde yaşıyoruz. Hayatta öyle insanlarla karşılaşıyoruz
ki hoşgörü, saygı, sevgi, iyilik, yardımseverlik gibi insani duygulardan uzak;
cömertlik, insan haklarını önemsemek, paylaşımcı, doğru dürüst, yalan
söylememek gibi ahlak kurallarından habersiz. Başkalarının haklarını hiçe sayıp
zavallı gördükleri insanların sırtlarından geçinen ilim, din, insanlık nedir
bilmeyen; cahilce hareketlerde davranışlarda bulunan, çevreye zarar vererek bir
hayvanın verdiği yararın birazını bile göstermeyen, yani tam anlamıyla asalak
yaşayan bir insan. Kesinlikle çevreci sanal, sosyal ve nesnel döngüleri tahrip
etmektedir. Elbette ki bunları yaptıran insan nefisleridir. Çünkü hiçbir
mantıkta yapılan bu vahşette geçerli bir neden bulamaz; nefislerine hakim
olmadığı sürece tabii ki.Hicret OKAN
C.1 Evet, bu varlıklar,
hayvan, nefisleri olabilir. Çünkü hayvan nefsine sahip varlıklara bakıldığında
örneğin: insanın böyle olduğunu görürüz. Çevremizde doğaya ve canlılara en ufak
bir faydası olmayan aksine zarar veren hayvan nefisli insanlar yok değil. Süheyla BÜRÇÜN
C.1 Bu varlıklar insanlardır. Çünkü insanlar,
öyle bir hale gelmişler ki üretimden çok, tüketime önem verip her şeyi tahrip
yolundalar. Faydacı, kapitalist bir döngü söz konusu artık…Ayşe ARSLAN
C.1 Sosyal, sanal ve nesnel doğal döngüleri
tahrip eden varlıklara: parazit yani sadece kendi yaşamını sürdürmek için başka
canlıların sırtından geçinen canlı denir.Mehmet Nuri EŞİN
C.1 Bu varlıklara insan denir. Çünkü bu gün
doğal döngüyü tahrip eden insandır. Bazı insanlarda hayvan nefsi vardır.
Kendini yaşatmak için başkasına büyük zarar veriyor. Adeta karşısındakine
yaşama hakkı bile tanımıyor.Zülfü ERYATAN
C.1 Nefsine yenilmiş insanlar bir
çıkmaza girmiş ve doğal döngüyü yok sayarak şeytana her şeyi kendilerine mal
etmişler ve bunun için her türlü vahşiliği de yaparak doğayı tahrip eden bu
varlık tabi ki insandır. Ama ben bunlara yamyam demek istiyorum.Şükrü NAS
C.1 Nefsine yenilmiş
insanlar olabilir.çünkü nefsine yenilen insanlar
dünyanın doğal döngüsünü tahrip ederler ve hayvanlardan bile daha zararlı
olurlar. Idban KUDAY
C.1 Evet olabilir.
Çünkü tabiatın doğasını koruyabilmek
için dengeli ve bilimsel davranmak zorundayız bunu da yapabilmemiz için
nefsimize(irademize sahip çıkmak zorundayız. Aksi
takdirde doğanın doğal dengesini tahrip ettiğimizde içgüdüsel olarak hayvansal
güdülerden farkımız kalmayacaktır.Mehmet GENÇ
C.1Allah, Hayvanların yaşayabilmeleri ve üremeleri için
iki kuvvet yarattı. Bir muhtaç oldukları, lezzet aldıkları şeyleri isteme,
onlara kovuşma kuvvetidir. Bu kuvvete şehvet denir. İkincisi yaşamalarına
zararlı olan, canlarını yakan şeylerden kaçma, bunlara karşı savunma
kuvvetidir. Bu kuvvete de gadab denir. Allah,
hayvanların yaşamaları, üremeleri için muhtaç oldukları şeyleri her tarafta bol
bol yaratmış, bunlara kolaylıkla kavuşmalarını ve bulduklarını
kolayca kullanabilmelerini ihsan etmiştir. İnsanlara da şehvet ve gadab kuvvetlerini yaratmışsa da insanların muhtaç
oldukları şeylere kavuşmaları için ise bulduklarını kullanabilmeleri için bu
kolaylığı ihsan etmemiştir. Yalnız en lüzumlu olan havayı her yerde yaratmış,
ciğerlerine kadar kolayca girmesini insanlara da ihsan etmiş, ikinci derecede
lüzumlu olan suyu ihtiyaç maddelerini elde etmeleri elde ettiklerini
kullanabilecekleri hale çevirmeleri için insanları çalışmaya mecbur kılmıştır.
İnsanlar çalışmazlarsa muhtaç oldukları gıda, elbise, mesken, gibi şeylere
kavuşamazlar. Allah, insanlara merhamet ederek, seve seve
çalışabilmeleri, çalışmaktan usanmamaları için, insanlarda üçüncü bir kuvvet
daha yarattı. Bu kuvvet, “Nefis-i emâre” kuvvetidir.
Bu kuvvet, şehvetlere kavuşmak, gadab edilenlerle
dövüşmek için insanı zorlar. Fakat insanın nefsi, bu işinde bir sınır tanımaz.
Yaptığı işler, hep aşırı, hep zararlı olur. Mesela hayvan susayınca, temiz suyu
kolayca bulur, içer. Doyunca artık içmez. İnsani nefsi zorlayarak doyduktan
sonra da içirir. Sığır aç olunca, çayırda otlar. Doyunca, yatar, uyur, inan aç
olunca, çayırda otlayamaz. Bulduğu otlar arasında seçim yapması, seçtiğini
soyup, temizleyip, pişirmesi lazımdır. Nefis, bu yorucu, usandırıcı işleri seve
yaptırır. Fakat hoşuna gideni, doyduktan sonra da yedirir. Nefs-i
emmâre, şehveti ve gadabı
aşırı çalıştırdığı için, buna uymak insana tatlı gelir. İslâmiyet’e uymak ise,
bu arzuları frenlediği, tahdîd ettiği için, insana
acı, zor gelmektedir. Bunun için insan, İslamiyet’e uymak istemez. Felâkete
sürüklenmek ister. Allah Tâlânın merhameti sonsuz
olduğundan, insanlarda, se’âdeti felâketten, doğruyu
eğriden ve fâideliyi zararlıdan ayırabilen bir kuvvet
de yarattı. Bu kuvvet, akıldır. Ama maalesef bazı insanlar çoğu zaman sahip
oldukları bu kıymetli kuvveti kullanmayıp, doğaya, diğer insanlara zarar
vererek, hayvanlardan daha vahşi bir hâle gelirler. Gülşen ÇELEBİOĞLU
C.1 Bu varlıklar kendi
öz benliklerini kaybedip esfeles safilin derecesine
inen yani hayvandan da aşağı seviyeye inen insi ve cini varlıklardır.Nefislerini
kendilerine ilah tanımış kimseler. Yasin Murat KAHRAMAN
C.1 İnsani benliğini
kaybetmiş mahluktur. Yusuf AKIL
C.1 Bir çeşit parazit denilebilir.Parazitler üretici olmadıkları gibi doğal
döngülere katkısı olan varlıkları da tahrip ederler.ŞAHİN KARAN
C.1 Bu soruya en uygun
cevabın insan olduğunu düşünüyorum. Ahir zamanda günümüzün gelmiş olduğu
teknolojik ve bilimsel gelişmelerle birlikte insanları tabiatta diğer bütün
canlılardan ayıran ahlaki değerler, yozlaşmıştır. Beraberinde insan, nefsani
duygularını tatmin yolunda kaybettiği benliği hayvanları hatırlatmaktadır.Zeynel PEKEDİS
C.1 Bence Allah’ın
diğer insanlara ibret olmaları için yarattığı insanlardır.İbrahim KILIÇ
C.1 Hayvanlardan da
aşağı olan esfeli safil denir.AYŞE ÇATAK
C.1 Bu canlılar
çoğunlukla parazit olarak tanımladığımız gerçek anlamda ayrıştırıcı yani doğal
döngüye katkısı olan; değişmeceli anlamda ise hem topluma hem ekonomiye hem de
sosyal yaşama zara veren insan olarak tanımladığımız üreten değil tüketen
varlıklardır. Velat SAYUR
C.1 Bu varlık insandan
başka bir şey olamaz. Leyla ALTUN
C.1 Doğal döngüye
hayvanlar kadar bile katkısı olmayan varlıklar toplumu rencide eden ve sömüren
kendilerine bile faydaları olmayan asalaklar denir. Nazif TEPE
C.1 İnsan Leyla
Topçu
C.1 Doğal döngüleri
tahrip etme kavramı, insanlık tarihinde en çok 19.yy’dan
sonra kullanılmıştır.Çünkü önemli buluşlar ve
devrimler bu dönemde gerçekleşti.İnsanoğlu bu buluşlarla sahip olabileceklerini
ve yapabileceklerini hayal ettikçe doğanın dengesinin bozulacağı gibi bir
ayrıntıyı önemsemediler.Medeniyetler yarışında geri kalmamak ve üstün çıkmak
için doğayı umursamadılar.Yani hayvani nefislerinin emrinde kalıp insanilikten
çıktılar.Daha doğrusu antagonistik şekilde
davrandılar. Ali Osman ERAN.
C.1Hayvanlar kadar
bile doğal döngülere katkısı olmayan ve doğal döngüleri tahrip eden varlıklara
insan diyebiliriz. Çünkü bazı insanların doğayı tahrip etme potansiyelleri ve
bu potansiyelleri harekete geçirme kabiliyetleri vardır. Ozon tabakasının
delinmesi demek doğal dengenin büyük bir oranda tahrip olması demekti. Abdullah SEYAR
C.1Bu soruya birçok
insan farklı cevap verebilir; ama bana göre bu sorunun cevabı bazı insanlardır.
Şöyle ki bazı insanlar meleklerden üstün oldukları gibi bazı durumlarda da
hayvanlardan daha aşağıdır. Bir insan hiçbir zaman bir hayvanla eşdeğer olmaz
ya onun üstünde yâda onun altındadır. Yaşadığımız dünyada hayvanlara baktığımız
zaman tüm hayvanların doğal döngüye doğrudan veya dolaylı katkısı vardır.
İnsanlar ise çoğu zaman bu döngüyü mahveder. Son dönemde dünyada yaşanan sera
gazı salınışı, ağaçların kesilmesi, suyun kirletilmesi, hayvanların
nesillerinin tükenmesi vb. Halil KURTAY
C.1 Tek kelimeyle
canavar denir. M. Nuri KORKMAZ
C.1İnsan denir. Diğer varlıkların insandan farkı en azında
doğaya katkısı var. Bir arıyı düşünelim.Çiçeklerde
topladıklarını kovanda bal yapıp en azında gelecek nesillere katkıları var. insan doğanın
bir parçası olmakla beraber doğayı en çok kirleten varlık olması bakımından
diğer varlıklara oranla daha
zararlıdır. İbrahim AYDIN
C.1 Bu varlıklara virüs denir. Çünkü;
bu varlıklar doğada var olan ve hayvan olarak adlandırılan bir canlı kadar bile
fayda sağlamazlar. Salih Sosyal
C.1 Bu özelliklere sahip olan varlık bence insandır. Çünkü
insanlar, yerine göre hayvanlardan çok daha vahşi, yırtıcı ve tahrip edici
olabilmektedirler. Barış ÖZTÜRK