77.
A-Doğru ve haklı alimine tabii olmayan kişilik ve nefis;ya
zalime, ya cahile
yada liyakatsizlere mahkumdur!! yada
Alimine teslim olmayan veya edilmeyen kişilik ve nefis; ya
zalimine yada cahiline duçar olur. Demirkuş 2008, Aliminin hakkına itaat etmeyen kişilik ve nefis zaliminin
kapısında secdeye hazır olmalıdır. Demirkuş 2008 . Önermelerini
çürütünüz
B-Allah
CC'HU birbirini tamamlayan; suhuflarını, dinlerini ve
peygamberlerini insanlığa göndermeseydi, bu gün insanlığın inanç
konusundaki hali ne olurdu?
İpucu;Yer yüzünde Adem AS öncesi (nefsi
adem-nefsi insan);Yontma Taş, Cilalı Taş, Demir Devri Dönemi İnsanları, Astekleri, Mayaları,
İnkaları, Romalılar, Sümerler, Mısırlılar, Yunalılar,
Bazı Uzak Doğu Halkları, Hatta Bugünkü Bazı Hindistan ve Bazı Afrika
Kavimleri…İnançları gereği, Doğaya, Yıldızlara, İnsanlara, Kadına…vb liyakatsiz
tapınmaların insanlığın başına getirdiği sosyal felaket
ve tufanları(düşünce, kavram ve yaşam şekli yanılgılarını)
düşünün.
Asteklerin, Mayaların, İnkaların…vb kavimlerin
inançları gereği doğaya ve elamanlarına tapınma, cahilce insanları güneşe
kurban etme...vb. Allah CC’HUNE tapan; Habil ve Kabil'in kurban adama arzularında ortaya çıkan
husumete Allah CC'HUN kusursuz icabeti ibret vericidir. İbrahim AS’da Oğlu İsmail AS'I dağa götürüp Allah CC'HUNE kurban
olarak kesmek istemesine, Allah CC'HUN bu cehalete kusursuz icabeti;bir
koç kesmesini ve oğlunu azat etmesini istemesinin önemini kurban kesiminin
hayvanlara doğru yoğunlaşması bu cehaleti ortadan kaldırmaya yönelik önemini
tarihsel cehalete dayalı olarak dikkatle
düşünün.1,2, 3, 4
Önemli not;Bu gün İslamiyet’teki kurban bayramını hayvanların katliamı
olarak gösterenler dün ;Astekleri, Mayaları,
İnkaları, Kızılderilileri…vb
doğal cahil Amerika
kavimlerini şeytan diyerek katıl eden zihniyetler hala
Afganistan’da iblisi avlama ütopyları peşinde koşan
zihniyetlerdir.
C.77 Önermeyi doğru buluyorum.
B)Allah
kâinatı ve insanı en güzel bir şekilde yaratmış. İnsanın bu mükemmel eserlerle
kendisini tanımasını ve sevmesini murat etmiştir. Hal böyle iken insanları asıl
vazifelerinden haberdar etmemek olamaz. Buna ancak farzı muhal şeklinde
bakabiliriz. O zaman hakikaten insanı en üst piramitte bulunan bir hayvan
kategorisinden başka bir yere koyamazdık. Mehmet
GÖR
C.77
A-
katılıyorum
B- Bence şu
an insanlık yok olmuştu. İnsanlara binlerce peygamber geldiği halde hala
hidayete erip birbirimizi sevemediysek Allah’ın insanlara müdahale etmediği bir
dünyada insanların var olabileceğini düşünmüyorum. Ayrıca İbrahim a.s. ın oğlunu Allah (cc.)’ye kurban
etmek istemesi bi cehalet örneği değildi. Çünkü Allah
ondan en değerli varlığını kendisi için kurban etmesini bizzat istemişti.
İbrahim as. da bir peygamber olarak dürüst davrandı ve
oğlunu kurban etmeye yeltendi. Davut
Özler KOÇYİĞİT
C.77 Önermeler bence doğrudur ancak
eksiktir. Bu alimler kimdir ve kimlere göre alimdir
kişi bunları sorgulamalı ve sindirmelidir. Yoksa kişinin alim
dediği zalim de olabilir.
Eğer Allah CC. bizlere peygamberler suhuflar ve kitaplar göndermeseydi hayvanlardan pek
farkları olmayan inançsız ve ilkel toplumlar seviyesinde belki de daha da
aşağıda olurduk. İnsanlar tarih boyunca doğaları gereği bir şeylere
inanmıştırlar. Allah harici başka varlıklara inanan toplumlar kendi
içindekilere ve dışındakilere akıl almaz şeyler yapabilirler. Hüseyin EROĞLU
C.77 A)Alim haklı olabilir. Ancak doğru kavramı kişiler arasında
değişir. Dolayısıyla alimin doğru kavramı tartışılır.
Bu önermede eksik olanda budur.
B)İnsanlar büyük bir boşluğa
düşerdi. Her zaman arayış içine girerlerdi. Günümüzde kapitalizmin
getirdiklerine uygun bir inanç maddesi arayışına girerler. Şehla HİLOOĞLU
C.77 A) Alim doğru ve halı olabilir.
Ancak inanç eksik veya yanlış olabilir, bundan dolayı bu doğru gerçek değildir.
B) Geçmişte
insanlar maddesel olgulara inanırlardı. Çünkü görsellik daha ağır basardı. Buda
insanları zamanla inanç boşluğuna atardı. Gökhan
TEPE
C.77
A- Bir insan alimlerin
söylediklerine ve yaptıklarına önem vermeyip itaat etmiyorsa bu insan
cahillerin önünde eğilmeye mahkum kalırlar. Çünkü alimlerin
yaptıkları çoğunlukla doğru ve insanlara örnektir. Bunları kabullenmeyen
insanlar maalesef nefse yenik düşerler.
B- Dağa, taşa, ineğe,
ota, çöpe tapmak ancak Allah’ı içinde yaşamayanların işidir. Allah’a inanmak
ona ibadet etmek için şöyle bir çevreye bakmak yeterlidir. Bu dünyanın muhteşem
ve kusursuz işleyişi oluşan olaylar kesinlikle tesadüf olamaz. Bunları tesadüf
kabul etmek ve bir yaratıcının olduğuna inanmamak aptallıktır. Bu bakımdan
Doğada gördüğümüz her şey bize Yüce Allah’ı hatırlatır. Bahar KAPTANER
C. 77 A ) Önerme
gerçekten güzel ama nefis başıboş at gibidir. Dizginini koparmıştır. Fıtraten hevaya tabidir nefis, hakikati değil kendine hoş geleni
alır, zor olan doğru olanda olsa iyi
olanda olsa kabul etmez. Bazen vicdansız zalimi hakikattir alime
tercih eder.
B ) Belki de inanç konusunda doğru
yolu bulan olurdu ama bu zor olurdu ve bütün insanlığı kaplamazdı. Allah’ı
bulmak hakikati bulmak sadece akıl işi değil aynı zamanda kalp işidir. Basiret
gözünün de açık olmasıyla alakalıdır. Peygamber ya da uyarıcı olmadan doğruyu
bulmak, gemi olmadan denizi yüzerek geçmek gibidir. Kenan Yıldızhan
C.77
A.
Önermelere ilaveten en basitinden nefis hayvandır. Bir erkek nefsi duygularına
yenik düşerse eğer, güzelliği paha biçilmez bir cesedin (kızın) kölesi olur. (haşa!)
B. Eğer ben inançsız olup Allah’ın varlığını ve birliğini inkar etseydim şuan yemediğim pislik kalmazdı. kampuste gördüğüm her kıza sarkıntılık yapar, önüme gelen
adamı öldürürdüm. En kötüsü
anama ve babama bile sahip çıkmazdım Abdurrahman SEFALI
C.77.A- Doğru ve haklı
alimine tabii olmayan kişilik ve nefis ya zalime, ya cahile yada liyakatsizlere
mahkumdur!! mahkumdur!!
yada Alimine teslim olmayan veya edilmeyen kişilik ve
nefis; ya zalimine yada cahiline duçar olur.,
Aliminin hakkına itaat etmeyen kişilik ve nefis
zaliminin kapısında secdeye hazır olmalıdır. Bu önermeye katılıyorum. Yani; alime saygı duyulmalı, cahile de uyulmamalıdır.
B:Peygamberler: insanlığın karanlıktan aydınlığa
çıkmasının en büyük kapılarıdır. Peygamberler olmasaydı insanlık hala orta çağ
karanlığın da kendilerinin çamurdan yaptıkları putlara tapmış olacaklardı. Tevfik ŞEN
C.77 A. Doğru ve haklı âlimine tabii
olamayan nefis cahilliğe zalimliğe ve liyakatsizliğe mahkûmdur fakat bu
mahkûmiyet ilelebet olacak diye bir şart yoktur. Doğru ve ahlaklı âlim ve ilim
gelir bu nefsi bulur ve bu nefsi terbiye edebilir. İslamiyet’ten sonra dünyada
bunun birçok örneği vardır. Nice kâfirler, cahiller, zalimler İslamiyet’le
nefislerini dize getirmiştir.
B. Eğer ki Allah (CC’HU) birbirini
tamamlayan suhuflarını, dinlerini peygamberlerini
insanlığa göndermeseydi insanlar doğaya saplanarak ve nefislerinin isteklerini
yerine getirerek (nefsin isteklerine engel olunmazsa bunun sınırı yoktur.)
dünya bir kaos ortamına mahkum olurdu. İnsanların id ve idolleri doğaya ve nefsanî
varlıklara yönelirdi. Hiç unutulmamalıdır ki insandan eğer güzel ahlakı çekip
alırsanız durum aynen böyle olur. Harun
SEVEN
C.77 A) Nefise hükmedilemez. Ama farklı
yollarla doğrulayabilir. O yüzden bu önerme ne kadar doğru görünse de yanlış
olan tarafları vardır.
B) İnsanlar
ne güçlü ise ona doğru yönelirler. Hep arayış içerisinde olurlar. Hatice
ÇAKMAK
C.77 A.Önermeler doğrudur.
B.Şimdiye kadar zaten helak olunurdu;
peygamberler gönderildiği halde dünya bu konumda diğer türlü olsa idi tahmin
edilemez. Ayşe Şeker
C.77 A) Bu
önermeyi çürütmek doğru olmaz çünkü önerme son derece doğrudur. Terbiye
edilmemiş nefis başa beladır, her zaman kötülüğü emreder. Alimine itaat etmeyen
nefis zalimin, cahilin kapısında secdeye, diz çökmeye mahkumdur!!
B) Allah C.C.’hu hiçbir topluluğu başı boş bırakılmamalıdır insanlar her zaman bir rehbere
muhtaçtır. Öyle bir şey söz konusu olamaz hayalini kurmak bile yanlış. Çünkü
bunca rehbere rağmen çoğu kavim ve topluluk helak olmaktan kurtulamamıştır. Bir
de rehberin olmadığı hali siz düşünün… Selvi GÜNDOĞDU
C.77 Bu önermeler doğrudur. İdris COŞKUN
C.77 A-Nefis her zaman Cahile ve Zalime köle olur. Bunu alime köle yapmak nefis sahibinin elindedir.
B-Evet
Peygamberler güzel ahlakı tamamlamak
için gelmiş elçilerdir.Eğer onlar gelmeseydi dünya
diye bir şey olmayacaktı dolayısıyla insanlıkta olmayacaktır. Mehmet ÇAKMAK
C.77 Doğru ve haklı alime
tabi olmalıyız fakat kimin alim olduğunu iyi bilmek gerekir kendini alim gibi
gösterenler olabilir. Allah insanlığa peygamberler ve kitaplar göndermeseydi
belki de insanlık şu an çok gerilerde anlamsız bir şekilde olurdu. Kadir KURT
C.77 A)Doğru ve haklı alimine tabi
olmayan nefis, zalime ve cahillere köledir.Yani nefis
terbiye edilmezse çok kötü sonuçlar ortaya çıkar.İnsanı hayvandan da aşağı
seviyeye düşürebilir.yani burada geçen önerme doğrudur. B)Allah(c.c.) hiçbir
topluluğu başıboş bırakmamıştır.Çünkü insanlar her
zaman bir rehbere ihtiyaç duymuştur. Her şey ALLAH (C.C.)’un elindedir.O,
her şeyi görür ve bilir.Esra AĞDAĞ
C.77 A) Önermesi doğru olduğu için çürütülemez.
Terbiye edilmemiş nefis her zaman kötülüğü emreder.
B) Allah(c.c)hiçbir topluluğu başıboş bırakmamıştır.
İnsanlar her zaman bir rehbere muhtaçtır. Öyle bir şey söz konusu olamaz. Hayal
bile edemiyorum. Behiye DURAK
C.77 A)Allah
(c.c) ‘ya tabi olmayan her açıdan kayıptadır. Dünyada zalim ve zelil olur.
B)Allah yarattığı hiçbir şeyi başıboş
bırakmaz. Muhakkak bir şekilde kendisini tanıttıracak bir sistem yaratır. Rukiye SEÇGİN
C.77
A) önermeler
doğrudur,
B) peygamber efendimizin
‘ben güzel ahlakı tamamlamak üzere geldim’ belirttiği gibi ciddi bir toplumsal
sorun ortaya çıkar. Abdülaziz GEYLAN
C.77 A Nefis daima kötüyü ister den yola çıkarsak ,bizim
işimiz onunla mücadele dir.Bu şuna benzer huysuz ve
hırçın bir atın üzerinde düşmeden kalabilmeye.Diğer türlü biz ona galebe çalamyız. Ramazan
GÖRGÜLÜ
C.77 A.Doğrudur. İyiye güzele tabii
olmayan nefis kötülerin elinde mahkum kalır.
B.İnsanlar tamamıyla yanlış yolda
olurdu ve halimiz perişan olurdu. Belki de vahşi havyalardan daha vahşi
olurduk. Faruk ERGÜN
C.77 Katılıyorum.
İlmin yolunu bulamayan nefis; Batılın, cehaletin avucuna düşer. Ahmet Ziyaeddin
ÇELENKOĞLU
C.77 A-Bu önermeler çürütülmez. Ancak
doğruluğuna destek verilir. İnsanı doğru bir şekilde doğru yere, doğru zamanda
yönlendiren ve bilgilendiren doğru ve haklı âlimdir. Buna uymayan nefis elbette
zalime, şeytana uyar.
B-Kendi elleriyle yaptıkları, kendilerine de
başkalarına da yararı veya zararı olmayan, taştan, tahtadan vb. adi maddelerden
yapılan putlara, gökteki yıldız, güneş, ay vb. cisimlere, hayali ilahlara, rüzgar, ateş gibi tabiat olaylarına taparlardı. Undan put
yapar, önce tapar acıkınca da yerlerdi. Toplumsal
felaketlere
gelince, her yer vahşetle dolardı. Şu yaşadığımız asırda dinlerin tahrif edilmesi
yahut hakiki manada uygulanmamasıyla ortaya çıkan tablo tezimizi ispatlar
mahiyettedir. İşte eğer dinler olmasaydı çok daha kötü durumlar ortaya çıkardı.
İnsanlar birbirini yerdi, kurban ederlerdi. Teknolojik gelişmeler de olmazdı. Ahmet ŞENGÜL
C.77 A) Önerme
bence doğru çürütülecek bir tarafı yok.
B) Bence insan hala Suudi Arabistan
cahiliye dönemindeki gibi putlara taparlardı. Kendilerine yapay tanrı yaratma çalışırlardı. Aziz SOYSONA
C.77 A)insan
tabi ki kendinden daha ahlaklı ve dürüst kişilere saygılı olmalı. Hatta
insanlar onları örnek almalı onların çözümlerine uymalı. Fakat kendiside çözüm
üretmek için çalışmalı. Kendini tamamen o insana teslim etmemelidir. Tamam men teslim ederse kendi kişiliği kalmaz.
B)eğer bu
gönderilen dinler birbirlerini tamamlamasalardı insanlar bir noktadan sonra
dinleri kendilerine göre ayarlarlardı. İnsan kendisini dine uyarlamazdı. Binde
bir kopukluk olurdu. Adnan KAPLAN
C.77 Önermeler doğru ama üstünkörü de bu
insanların âlimliği kabul edilemez… Ana kaynakla(kuran-ı kerim) örtüşmelidir…Bahtiyar YILDIZ- Ayhan TORUN