65.Fert,toplum, devlet…vb. inanç sistemleri ile yaşantıları ve yaşadıklarını ilişkilendirerek yaşayamıyorsa yada inancı ile yaşadıkları arasındaki ilişki kopuksa;
1-Ya inancı geçersiz
2-Ya inancının cahilidir
3-Ya inancının hainidir
4-Ya hayatın cahilidir
5-Ya yaşadığı sistem onu inanç ve yaşantısı arasında kopuk ilişkili-bölücü düşünmeye zorluyor
6-Yada başka nedenler vardır.
Farazi dünyada geçerli bir inanç sisteminin var olduğunu düşünün;bunun dışındakilerin hepsi geçersiz veya güdüktür. Laikliği hangi kriterlerle donatırsınız ki insanlar yaşantıları ve inancı arasında liyakatli ilişki kurabilsin?
İpucu;orta çağ engizisyonundaki geçersiz inanç sistemlerinde ve dini yöneticilerden işkence çekmiş insanların laikle yakasını kurtarmalarını düşünün.
Acı bir gerçek;inançlarınızla;bilimiz ve yaşantınız arasında hiçbir çelişki yok ama laiklikten dolayı siz geçerli olan inanç ve biliminizi derste ve yaşantıda ilişkilendirmeniz yasak? Diğer taraftan laikle geçersiz din ve inançlardan yakasını kurtarmış ve yaşantılarını daha rahat düzene koymuş halklar ve bilim insanlarının haklılık payını düşünün.Çözümler önerin.
Çıkarsama;geçerli din, inanç ve değer yargılarına karşı laikliğin icabetinin yetersizliğini, eksikliklerini ve cehaletini düşünün.

 

C.65 Laiklik geçersiz hale gelen bir din için kullanılabilir çünkü insanlarca değiştirilen bir dinin insanın tüm yönlerine hitap etmesi olanaksızdır. Fakat İslam dini doğuşundan kıyamete kadar değişmeyeceği (Allah bu görevi kendi üzerine almıştır) için ve insanın tüm ihtiyaçlarına cevap verdiği için insanı ilgilendiren bazı konulara engel olmasına neden olmak Allah’ın emirlerine engel olmak demektir. Mehmet GÖR

 

C.51 Laiklik denilen olgu en genel şekliyle din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılmasıdır. Bildiğim kadarıyla laik devlet, tebasının her türlü inancına eşit mesafede durur. Laik bir devlette herkes inanışında hürdür ve kanunen buna kimsenin karışmaya hakkı yoktur (satanizm gibi sapkın inanışlar hariç). Peki eğer ben inanışımda hürsem benim dinimin bayan mensupları neden dininin gereği olan başörtüsünü kullanamıyor? Bunun kime ne zararı var? Bugün buna karşı çıkanlar başörtüsünün siyasi bir simge olarak kullanıldığı için karşı olduklarını savunuyorlar. Peki buna en başında laiklik kisvesi altında yasak konulmasaydı siyasi bir simgeye dönüşür müydü? Şeriat yanlılığı olarak da suçluyorlar. Art niyetli insanlar olabilir ama ya diğerleri? Peki laiklik bütün dinlere ve mezheplere eşit mesafedeyse neden Alevilik dışlanıyor? (bunu bir Sünni olara söylüyorum). Diyanet işleri neden sadece Sünnilere yönelik? Bunun gibi birçok problem laiklik kisvesi altında karşımıza çıkıyor. Ben kavramına uyacak laiklikten yanayım. Sorun laiklikte değil bence. Sorun laikliği kendilerine kalkan yapmış, ülkeyi bölmeye çalışan mevkili insanlarda. Ülkemiz durmadan bölünme süreçlerine giriyor. Bugün Türk-Kürt, yarın Alevi-Sünni, öbür gün şeriatçı-laik… mentalite değişmeli. Laikliği kullanan eller daha fazla kirletmeden çekilmeliler. Davut Özler KOÇYİĞİT

 

C.65. Bence laiklik dini siyasete ve başka çıkar amaçlı işlere alet eden kişi, kurum vb. varlıkları engelleyecek ve farklı inançlara sahip kişilerin birbirlerine saygı duymasını sağlayacak bir konumda olmalıdır. Günümüzdeki kapitalist maddeci anlayış bizleri maddiyata yöneltiyor, bu da maneviyatın önüne geçtiği için insanlarda inanç kopukluğuna yol açıyor. Hüseyin EROĞLU

 

C.65 Aslında bilimselliğin içinde din ve inanca ters düşecek bir şey yoktur. Şehla HİLOOĞLU

 

C.65 Laiklik topluma ait olduğu bilinmeli, bireysellikten uzak olmalı, dinin kuralına uygun yaşadığı devlet sistemini içermelidir. Gökhan TEPE

 

C.65 Laiklik doğru anlatım, topluma mal olma düşüncesi dinin kurallarına uygun devlet yönetiminden ayrı olmalı  Hatice ÇAKMAK

 

C.65 Laiklik inanç sistemlerini kendi politik ve siyasi sistemlerine karıştırmamaktır ve ona karışmamaktır. Halbuki bizim gördüğümüz laiklik lügatlerden farklı olarak inanca karışma hakkını kendinde görüyor, kendi sistemine idealine bile ters düşüyor. Allahın koyduğu kanunlardan daha üstün bir kanun olabilir mi…? Kenan Yıldızhan

 

C.65 Fert toplum devlet v.b. inanç sistemleriyle yaşantılarını ve yaşadıklarını ilişkilendiremiyorsa inancında veya yaşantılarında bir sorun var demektir. Eğer inançlarının tüm zamana ve hayata hitap ediyorsa yaşantılarını inanç doğrultusunda düzenlemek gerekir. Abdurrahman SEFALI

 

C.65  Fert, toplum, devlet… vb inanç sistemleri ile yaşantılarını ve yaşadıklarını ilişkilendirmenin, bunların her zaman için geçerliliğini sağlamanın ve bunu hayata uygulamanın tek yolu Allah’ın(CC’HU) bize gönderdiği ve kıyamete kadar bu dinin geçerliliğini Kur’an-ı Kerim’de belirttiği İslam dininin inanç sisteminin benimsenip peygamber efendimizin Hz. Muhammed (S.A.V) sünnetine uygun bir şekilde hayata geçirilmesine bağlıdır. Laikliğin gerekli kriterleri ancak İslam reçetesi liyakatli bir şekilde okunursa belirlenip hayata geçirilebilir. Harun SEVEN

 

C.65 İnsan yaşantıları ile inancını bağdaştırıp inancı doğrultusunda davranmıyorsa inancının cahili olabilir. Sadece onu yaratan bir gücün olduğunu bilir ama onun için bir şey yapmaz. Fakat insanın inancı geçersiz olursa da insan inancından kopuk yaşar çünkü bir türlü benimseyemez. Bahar KAPTANER

 

C.65. Fert,toplum, devlet…vb. inanç sistemleri ile yaşantıları ve yaşadıklarını ilişkilendirerek yaşayamıyorsa yada inancı ile yaşadıkları arasındaki ilişki kopuksa; 1-Ya inancı geçersiz. 2-Ya inancının cahilidir. 3-Ya inancının hainidir.4-Ya hayatın cahilidir5-Ya yaşadığı sistem onu inanç ve yaşantısı arasında kopuk ilişkili-bölücü düşünmeye zorluyor6-Yada başka nedenler vardır. Bu tezi savunuyorum sonuna kadar.. Tevfik ŞEN

 

 

 

C.65 Laiklik kavramını insanlar egolarından ayırabilmeyi başarırlarsa; laiklikten herkes faydalanabilecektir. Ayşe Şeker

 

C.65 Farklı din ve mezheplerin bulunduğu bir ülkede devletin yurttaşlarına eşit yaklaşması için laiklik olmazsa olmazlardandır. Laiklik o ülkedeki farklı inançlara sahip yurttaşların dini düşüncelerinin güvencesidir. Sebep, eğer bir ülke herhangi bir din ile yönetilmiyorsa ve dinin siyasete alet edilmesi yasak ise her inançtaki insanların düşüncelerine saygı duyulur ve orta çağdaki din baskısı ile insanlar inançlarından bezdirilmezler. Ahmet MANSUROĞLU

C.65 Bence o insanlar tamamen haklıdırlar. Çünkü gerçekten yakamızı laiklikten kurtaramazsak hayatımız hiçbir şekilde düzene girmez ve devamlı olarak inanç sistemimiz ve yaşantımız arasında çelişkilerden kurtulamayız bu da bizi son derece rahatsız edecektir. Bundan kurtulmak için laikliği de dinimizi de çağımıza uydurmamız gerekir. Ve o çağın gerekçeleri içerisinde ne kadar uygulayabiliyorsak o derece uygulamaya sokmamız gerekir. Selvi GÜNDOĞDU

 

C.65 Devlette bulanan toplumların ayrı inançları olabilir. Onun için ülke bu inançlara eşit haklar verilmesi yoluna gidilmeli. İdris COSKUN

 

C.65 İnsanlar bu laikliği yanlış yorumladıkları için dinlerini rahatça dile getiremiyorlar.Eskiden Orta çağ insanları düşüncelerini rahatça dile getiremiyorlardı.Bugun bile az da olsa rahatlıkla din yaşanamıyor.insanların din ve vicdan özgürlüğüne saygı duyulmalı ve esnek olunmalı.Esra AĞDAĞ

 

 

C.65 Laiklik modern Türkiye Cumhuriyet’imizin olmazsa olmazlarındandır. Laiklik ile din ve devlet işleri birbirinden ayrılmıştır. Laiklik ile dini siyasette kullanmak isteyenler engellenmiştir. Laiklik ile devletimiz hiç kimseyi dinine göre nitelendirmez iken vatandaşlarının da dinini özgürce yaşaması için şartlar sağlamıştır. Kadir KURT

 

C.65 Aslında laiklik dinimizin kitabı olan Kurânı Kerime gore olmalıdır.Diğerine ne söylesekte söyleyelim eksik kalır. Mehmet ÇAKMAK

 

C.65 İnsanlar laiklilikten dolayı dinlerini rahatça yaşamıyorlar. Eskiden insanlar dinlerini, inançlarını rahatlıkla söylerlerdi orta çağ hariç.

Ama bugün kısıtlama çok fazla var. İnsanların din ve vicdan özgürlüğüne saygı gösterilmeli. Behiye DURAK

C.65 Bir devletin birden fazla dini olabilir fakat devletin yönetim sistemindeki her insanın olabildiği gibi yönetim bütün insanlarına eşit mesafede olup eşit haklar tanıyan yasalara ve bu şekil bir laik sisteme sahip olmalıdır. Abdülaziz GEYLAN

 

C.65 Laiklik ne demektir hala anlamış değilim .İnsanlar dini vecibelerini yapmaya kalktıklarında yobaz gerici yaftaları atılırken aynı insanlar özgürlük diyorlar .Bugün üniversiteye başı örtülü alınmıyor sadece bu değil bir örnek bu,Ama dinde zaten bunun çizgisi çizilmiş Allah cc habibine senin dinin sana onların ki onlara diyor dahası var mı .İnsanlar ,bazı insanlar gibi düşünmüyor onlar gibi yaşamıyor diye suçlu mu görülmeli önüne engel mi konmalı  o zaman kusura bakmayın hani özgürlük  hani demokrasi. Ramazan GÖRGÜLÜ

 

C.65  Bence laikliğin tanımı tekrar gözden geçirilmeli ve şu şekilde düzeltilmeli: Din ve devlet işleri bir arada yürütülmeli. Faruk ERGÜN

 

C.65 İnancını öğrenebileceği, geçerli ve geçersiz maddelerini irdeleyebilecek mekanlar ve imkanlar sunulmalı. İnancını tam olarak belirleyip, karar verdikten sonra o inancını yaşayabilecek ve uygulayabilecek imkanlar verilmeli. Bunun yanında inancından dolayı ona zarar verebilecek, ona karışacak etkenleri devre dışı bırakmak için kanunlar yapılacak. Böylece herkesin kendi inancını diğer inanç sahiplerine zara vermeden yaşaması sağlanır. Ahmet ŞENGÜL

 

C.65 Laiklikte bilim için dinden (hurafeler katılmadan, bid’alar getirilmeden) yararlanılmalı. Ama laikliğin katı yorumlanması sonucu toplumun değer yargılarını, din ve dini sembolleri elinin tersiyle iter hale getirilmesi her alanda, geri kalmışlığa neden olacaktır ve olmaktadır. Ahmet Ziyaeddin ÇELENKOĞLU

 

 

C.65 bugün ülkemizde uygulanan laiklik uygulaması yanlıştır. Çünkü insan dini kendinden soyutlayamaz yani ben dini bir tarafa bırakayım da siyaset yapayım diyemez.çünkü din hayatımızın bir şeklidir. Siyaseti de dine göre yapmalıyız. Adnan KAPLAN

 

C.65 Bence laiklik dini siyasete ve başka çıkar amaçlı işlere alet eden kişi, kurum vb. varlıkları engelleyecek ve farklı inançlara sahip kişilerin birbirlerine saygı duymasını sağlayacak bir konumda olmalıdır. Günümüzdeki kapitalist maddeci anlayış bizleri maddiyata yöneltiyor, bu da maneviyatın önüne geçtiği için insanlarda inanç kopukluğuna yol açıyor. Ama yüce yaradan bir ayetinde “ ALLAH’IN HÜKÜMLERİYLE HÜKMETMEYENLER KÂFİRLERİN TA KENDİLERİDİR “ buyurmuştur. Bence bu ayet yönetim hakkında ki her şeyi ortaya koymaktadır.Bahtiyar YILDIZ-Ayhan TORUN