22.Atasözleri ve
vecizeleri uygularkenkavram -düşünceyanılgısınveeksiğini
düşülmektedir
onun için uygulanan ata sözü vevecizeningeçerlilik
boyutları bilimsel olarak belirleniptoplumsalolarak sonra
uygulamaya komlıyız.Önermelerini ya ret
ediniz yada alternatifler ileri sürünüz.
C22
C-22 Atasözü ve vecizeleri genellikle
bir hataya düştüğümüz zaman kullanırız.Bu yüzden bizim
o hatalara düşmeden sonucunu görebilmek için büyüklerimizden öğrenmemiz gereken
çok ders var.Çünkü onlar birçok şeyi hayatlarında bizzat yaşamış insanlardır
. Ramazan
DEMİRDÖĞEN
C.22) TOPLUMSAL olarak bu soru bana göre
ret edilmeli çünkü her bir atasözünün ve vecizelerin ayrı, ayrı anlamı var.
Onlar kalıplaşmış değiştirilemez.Salih AYTEKİN
C.22Atasözleri veya vecizelerin kesinlikle doğru
olacağı söylenemez.Eğer her atasözü doğru olsaydı
birbirine zıt düşmezdi tezatlık olmazdı.Atasözlerinin mutlaka bilimsel olması
gerektiği düşüncesi de yanlıştır.
BUKET ÖZÇELEBİ
C.22. Bir şeyi topluma empoze etmeden onun hazırlık
safhasını oluşturmak lazım, atasözü ve vecizelerin geçerlilik boyutu yani
doğruluk boyutunun nasıl olduğunu bulup toplumun ahlak kurallarına uygun
olanlar uygulanmaya konulmalıdır. Ersin
DEMİR
C.22 Atasözleri zamanında düşünüldüğünden kavram ve düşünce yanılgısı ortaya
çıkmaz. Çünkü her şey zamanında güzeldir. Zamanında söylenen atasözleri anlamlı
olur. Şuan ki zaman o kadar hızlı değişiyor ki hangi atasözü nerde nasıl
kullanılacağı şaşırılıyor. Mine Şen ALTUNTAŞ
C 22. Atasözleri geçmişte yaşanan olaylara söylenen kulaktan kulağa dolaşarak
bizlere kadar gelen sözlerdir. Günümüzde dahi uyarlanan olaylar vardır. Onun
için bence bilimle karıştırmaya gerek yok bence. Oktay YİĞİT
C.22 Atasözleri, deyimler ve vecizeler yaşanmış şeylerden hareketle
söylenmiştir. Anlamları dirhem şaşmayacağından herhangi bir bilimsel kanıt
sayıcıya ihtiyac yoktur. Salih
YENİOCAK
C.22 Atasözleri ve vecizeler halk tarafından
söylenmiş ve günümüze kadar gelmiş sözlerdir.Halkın ağzından çıkan her
sözde bilimsellik boyutunu aramak ya da süzgeçten geçirip halka sunmak yanlış
olur.Çünkü bu süzgeçlerden geçirene kadar halk onu çoktan benimseyip diline
dolamış olacaktır. Şengül GİYEN
C.22.Atasözleri ve vecizeler halkımızın yaşayarak öğrendikleri ve ders
aldıkları bazı olaylardan yola çıkarak bundan bütün insanların yaralanıp aynı
hataya düşmemesi için düşünerek ürettikleri kavramlar ve bu kavramları
birleştirerek özgün cümleler oluşturmuşlardır.Bence
bunların boyutlarının belirlenmesine gerek yoktur.Çünkü bu sözler bir çok
insanın uyguladığı ve sonucunu gördüğü olaylardır.Bence doğal ortamda
türetilmiş olan bu cümleler doğal kalmalıdır.Zehra
AKTI
C.22.Kabul edilmiş ve söylenmiş bir söz üzerinde nasıl bir uygulama yapılır
ki: bence geçerliliğini tamamıyla kaybeder her şey ilk haliyle daha güzeldir.Bilimselleştirmeye veya topluma uyarlamaya gerek
yok zaten bunlar toplum içerisinden çıkmış ürünlerdir.Anlamsızlaştırmanın da
bir önemi yoktur. Cansu KAHİLOĞULLARI
C.22 Atasözleri günümüze uyarlanabilir. Fatma
DURUŞ
C.22.Atasözleri ve vecizeler çok eskiden atalarımız tarafından yaşanmış ve
söylenmiş sözlerdir.Ancak tüm bu sözlerin sırf
atalarımızın söylemiş olduğu için doğru şeyi ifade ettiklerini
düşünmüyorum.Atalarımız bunları yaşantıları ile paralel olarak dile
getirmişlerdir.Hem zaten yaşanmayan şeyleri anlamlandırmakta saçmalamaktan
başka bir şey değildir.Ata sözleri hiçbir şekilde bilimsel olarak
tartışılmamalıdır.MÜZEYYEN KAPLAN
C.22. Her atasözleri ve vecizeleri doğru denecek bir şey yoktur. Kimisi
yanlış kimisi eksik kimisi de yanlış yorumlamalara açık olur. Pınar
TORAMAN
C.22 Atasözleri
geçmiş zamanda söylenmiş sözlerdir.Birçok atasözü
günümüzde yanlış anlamda kullanılmaktadır.Yani bu sözlerin geçerliliği kanıtlanıp
sonra hayata uygulanmalıdır. Sema YEŞİLYURT
C.22.Her atasözü ya da vecize doğrudur diye bir şey söylenemez. Tek doğru
varsa o da Kuran’dır.Onda yazılanlardır.Atasözleri ve
vecizeler iyi bir süzgeçten geçirildikten sonra insanlara sunulmalıdır Türkan
ÖZARAZ
C 22. Bir atasözü söylenen çağın durumuna uygunluk gösterebilir; fakat
gelişen teknoloji ya da değişen zamanın şartlarına uygunluk sağlayabilmesi için
o çağın şartlarına uyumlu olmalıdır. Zehra
SEMİZ
C.22. Atasözleri ve vecizeler ve yaşanmışlıklar sonucu ortaya çıkmıştır
insanın deneyimlerinin kanıtıdır. Bunların bilimsel bir niteliğe oturması akıl
dışı oluyor. Atasözleri ve vecizelerin
iki tarafından anlamlandırılması keza işinini
yaşanmışlığının söz konusu atasözü ya da vecizeyle örtüşmesi doğrultusunda
gerçekleşir. İnsanoğlu yaşamadığı şeyleri anlamlandırmada zorluk çeker. Ayrıca
atasözleri ya da vecizeleri yaşanılmış doğrultusunda kişiden kişiye farklı
anlamlara gelebilir. Bu söylenenler doğrultusunda atasözü ya da vecizelerin
bilimsel olarak belirlenmesi söz konusu olamaz gibi. Bilimsellik kesinliği
beraberinde getirir kanıtlanmışlığı da.
Barış TURAN
C.22 Bence atasözleri gerçek sözlerdir. Çünkü atalarımızın bize nasihat ta
bulunduğu sözlerdir. Bu sözlerin hayat, yaşam, güzel ahlak ve benzeri
karakterleri bize ifade ederler. Bunlar günlük hayatımıza girmiş yaşamımızda
yer alan bize nasihat gibi gelen sözlerdir, atalarımızdan bizi kalan miras
gibidirler. Deniz BÜYÜKERTAŞ
C.22 Atasözleri söylendikleri dönemde geçerli durumları ifade etmişlerdir.
Üzerinden zaman geçtikten sonra atasözlerini yargılamanın yanlış olduğunu
düşünüyorum. Hem hala geçerliliğini koruyanlar da bulunmaktadır. ( M. Onur YILDIRIM)
C.22 Atasözlerinde tecrübeler önemlidir. Bunlar bilimsel bilgi değildir ama
doğru olan birçok yönleri vardır. Bence atasözlerinin bilimsel bir metotla
değerlendirilmeye ihtiyacı yok. Toplumda atasözlerine gelinceye kadar
düzeltilecek o kadar çok şey var ki. Neşe
ERAY
C.22. Atasözünün özünü anlamak gerekir. Bu koşul gerekleştikten sonra uygulamaya
konulmalıdır. . Rıfat AKYAVUZ
C.22. Atasözlerini bence bilimselliğe karıştırmamalıyız. Onlar atalarımızın
söylediği gayet güncel bilgilerdir. Zaten düşüncesel olduğu için, düşünceden
düşünceye değişir. İşe yarayacak şekilde her fert kendi hayatında uygular. Yusuf ERGİN
C.22.
Atasözleri ve vecizeler gerçekten de büyük manada hayatın anlaşılmasında
kolaylık sağlamaktadır. Bunun sebebi ise geçmişte yaşamış insanların (atalar)
sözün anlatmak istediği şeyler hakkında birçok tecrübe yaşamış olmalarıdır.
Ancak hem çağın ilerlemesiyle ve yaşam koşullarını da değişmesi ve bazılarının
da kulaktan kulağa ya da kasti olarak değiştirilmesiyle artık geçerliliği
azalmaktadır. Bu da insanlarda düşünce yanılgısına sebep olmaktadır. Bu konuda
yapılabilecek şey ise bu sözlerin bilimsel olarak incelenmesi ve gerekli
düzeltmelerin yapılması ve bazılarının da geliştirilerek sürekli olarak
güncellenmesi gerekmektedir. Gani KISACA
C.22. Atasözleri ve vecizeler, insanların karşılaştıkları durumlarda nasıl
davranması gerektiği konusunda yol gösterici olabilir. Ama atasözlerini
yorumlarken doğru yorumlamak gerekir. Bunu bilime dayandırmaya gerek yoktur.
İnsanlar sözlüklerden bunu öğrenebilirler. Salih
ERKEN
C.22.Bu soruyu basit bir örnekle açıklayalım. Ağaç yaş iken eğilir, atasözü
genel olarak baktığımızda gerçek anlamından ziyade başka bir şeyleri anlatmak
istediği görülebilir. Şöyle ki; daha çocuk diyebileceğimiz yaştaki insanları,
döneminin gerektirdiği davranışlara özendirmek yerine, ileri ki yaşlar da kişilik
ve psikolojik bozukluklara neden olabileceği davranışlara ittiğimizde,
yaşantısında süre gelen hatalar zincirini de oluşturmuş oluruz. Yani insan daha
çocuk yaşta iken, yaşamının ergin evresinde kendisine yol gösterecek bir takım
ahlaki erdemler kazandırılmalı ve bu doğrultuda eylemlere geçilmelidir. Seyithan GÜNEŞ
C.22 Atasözleri ve vecizeleri bir takım deneylerden ve bilimsel aşamalardan
geçirmek anlamsız olur. Bu sözler atalarımız tarafından yaşanılan yaşam
tecrubesiyle söylenmiş sözlerdir.
Özlem SÜTÇÜ
C.22 Atasözlerin o zamanlarda doğru olabilir.Fakat
değişen dünya koşullarına karşı bazen cevap vermeyebilir. Ramazan VARIŞ