14.Devletimizin ve tüm insanlığın
hayırlı bekası için;bilinçli, basireti açık, adil ve
liyakatli laikliği fert, toplum ve sistem-yönetim bazında hangi kurallar
sistemi ile uygulamaya koyardınız. İpucu;işe yaramaz yönetim, eğitim ve
dinlerin devletten uzak tutmak. Cahil insan,
din cahili, din-insan-millet münafıklarını egale eden, bunların tam tersi fert
ve toplumları yeşerten-ön plana çıkaran ve motive eden laiklik kurallarını
geliştirmeyi düşünün.Öğrenci Yanıtları
İpucu:zorunlu nedenlerden dolayı laiklik batıda eski dinlerin ortaçağ
uygulamaları; bilim insanlarının yakasını batıl dinden/lerden
kısmen de olsa kurtarmıştır. Bu gün bu eski dinlere görülen din tehlikelidir
revası İslamiyet’e iftiradır. Bundan emin olabilirsiniz. O dinlerin yönetimi
veya şemsiyesine yada işbirliğine bir daha bilimin
emanet edilemeyeceğini düşünün. Çünkü siyasiler ve bilim insanları o acı
sonuçları yaşamışlardır. Bu dinler bu gün İslamiyet’e tutunarak bilimi metriksine
alma çabalarını olabileceğini düşünün. Bilimin dinden uzak tek başına hareket
etmesi halinde;kendisine kara delik olabilecek haklı,
geçerli ve güçlü inanç kesiminin olurunu yanında bulmasının avantajını
insanlığın geleceği açısından düşünün.1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 Öğrenci
Yanıtları
C.14) Bilim insanı o acı gerçeği belki
yaşamış ama bir kaçı veya birkaç tanesi ne yazık ki laiklik elden gidiyor
gidecek gibi görünüyor İslamiyet batıya özendiriliyor batı ise bizim dinimizi
yok etmekten başka bir şey yapmıyor yani bir nevi soykırım yapıyor oysaki bilim
de tam bir gelişim olsaydı batı denen mahlukat belki de olmayacaktı.
Salih AYTEKİN
C-14 Uygulamak istediğim sistemde en öne
çıkaracağım kurallardan birincisi;ilme ve ilim
sahibine önem vermek, ikincisi;yapılan bütün işleri bir disiplin çerçevesinde
yapmaktır.
Ramazan DEMİRDÖĞEN
C.14.İlk önce hoşgörü olmalı sahte
siyaset yok edilmelidir çıkar doğrultusunda olmamalı. Her işin sonucu bir
faydaya bağlanmalı kişisel çözümü düşünen bireylere değer verilmeli. Herkesin
konuşma hakkı olmalı adil ve tarafsız olunmalı. Barış TURAN
C.14Kurulacak devlete din ve devletin
birbirinden bağımsız olmaması gerekir. Çünkü bir toplum yaşayışı için dinde
kuralları anlatıyor. Barış, sevgi, hürmet, anlayış, bilim vb. konular dinde
oluştuğu için bir devletin batıl inanca geçmeksizin sahip olduğu dini
kuralların uygulanması devleti veya tüm insanlığı parlatabilir. Bundan dolayı
mantıksal olarak dinin devletin yönetiminden uzaklaşması toplumun bir zorunlu
sahnelere tabi tutarak gerileme hatta çökmesine sebep olur. Kuralların dinden
bağımsız olması insanoğlunun meydana çıkartmış olduğu sorunlar çizgisinde
uygulanma siyasetten ayrılıp hemen çözüm din ve dinin kurallarında aranıyor
insanlara gözükmeyen bazı süreli cevaplar ile insanlar dini batıl inanca
sürüklemeye çalışırlar. Bulunduğu ortamdan gerilemesine neden olur. Hata vahşi
hayata tekrar döndürülebilir. Bunun için din ve devlet yönetimi birbirinden
ayrı olmamalıdır.
BUKET ÖZÇELEBİ
C.14.Kurallara uyan bir
eleman, dürüst, nefsine uymayan, helalinden kazanmayı düşünen, kameralarla dolu
olmasını isterdim. Cansu KAHİLOĞULLARI
C.14 Bugünkü devletimizde de laiklik söz
konusudur.Fakat din bakımından cahil sayılan
insanların devleti yönetmesi doğru değildir.Bu yüzden insanlığın iyiliği için
bilinçli, basiretli, açık, adil, erdemli kişilerin devleti yönetmesi daha doğru
olur.Cahil veya kafası eskiye dayanan kişilerin geleceği parlak değildir.Bun un
yerine dinimiz bütün karaktere sahip olan erdemlikleri içerir.Bu erdemliklere
sahip olan fertler toplumlar ferah bir yaşam sürdürür. Deniz BÜYÜKERTAŞ
C.14. Tüm insanlığın bekası için önce
eğitim sisteminde insanlara dini eğitimin en mükemmel şekilde verip bilimdeki
gelişmeleri dine dayandırarak insanları manevi yönden geliştirip işe Ersin DEMİR
C.14 Hiçbir yasak koymadan laikliğin
uygulanması gerekir.Laiklik sağlam temeller üzerine
oturmalı.Fatma DURUŞ
C.14. Toplum olarak laiklik fikrini dini karşıtı olarak algılıyoruz veya bize
böyle aşılandı. Ama laikliğin anlamını bilmiyoruz. Laiklik din ve devlet
işlerinin birbirinden ayrı yürütülmesi demektir. Ancak benim açımdan dinsiz bir
devlet olamaz. Yani din olmalı ama siyasi olarak değil de devletin tanınması
açısından olmalıdır. Bir diğer husus da devleti teslim ettiğimiz başların
seçiminde liyakatli davranmalı ve hak eden ve devletini seven insanlardan
seçilmelidir.
Gani KISACA
C.14 Ben Cumhuriyet’in her devlette
uygulanması taraftarıyım. En iyi yönetim şeklidir. Diğer gereksiz yönetimler
insanları yaşatmaz her alanda öldürür. (
M. Onur YILDIRIM)
C.14 Devlet için iyi olan daha doğrusu
insanlar için sadece yararlı olan kurallar sisteme konulması daha iyi olurdu.
Sıkı ve disiplinli bir eğitim ve bunun yanında güzel ahlaklı insanlar
yetiştirmek için yeniden yapılandırılan planlı programlı sistemleri ön plana
çıkarmalıyız. Laik ve demokratik bir toplum yetişmesi için düzenli kurallar
uygulanmalıdır.
Mine Şen ALTUNTAŞ
C.14.Her şeyin temelinde hoşgörü vardır
ve her şeye öncelikle hoşgörü ile yaklaşılmalıdır.Eğer
yapılan bir eylemin temelinde hoşgörü varsa bu eylem gerçekten faydalı bir
eylemdir.Çünkü zorlukla , zorbalıkla hiçbir iş halledilemez.Deyim yerindeyse
‘Tatlı dil yılanı bile deliğinden çıkarır’.Yani hiç kimseye zorla bir şey
yaptırılamaz.MÜZEYYEN KAPLAN
C.14Laikliğin kurallarından birisi de
herkesin dinine saygı duymaktır. Bu bilinci eğitimle gelecek kuşaklara
aktarırdım. Ayrıca laikliğin birilerinin amacına ulaşmak için bir basamak
haline getirilmesini engellerdim. O kişilerin maskelerini düşürmek için elimden
geleni yapardım. Neşe ERAY
C 14. En iyi yönetim şekli cumhuriyettir.
Ama tam ve gerçek anlamda uygulandığı takdirde olur. Herhangi bir amaç için
kullanılan bir araç haline getirmeden. Oktay
YİĞİT
C.14. İşe yarar yönetim şekli bilim ve
dini iç içe kabul etmek bir fermuar gibi. Dini devlet işlerinden ayırt etmemekle olur. Pınar
TORAMAN
C.14. Dini yaşamak, laikliği yok saymak
anlamına gelmez. Fakat maalesef bu günümüzde böyle algılanmaktadır. Laiklik
çırılçıplak podyumda cazibeni ortaya koyan kadın için varsa benim siyah çarşaf
anneme ve güzelliğini peçesinin altında saklayan bacım için de var olmalıdır.
Asıl onların medeniyet diye alkış tuttukları hayvani cazibe deniyettir.
Yani alçaklıktır. Rıfat AKYAVUZ
C.14. Laiklik din ve devlet işlerinin
birbirinden ayrılması anlamına geliyor. Bu da kişilerin kendi menfaatleri
doğrultusunda laikliği tanımlamasına neden oluyor. Evet din ve devlet işleri
birbirinden ayrılmalı ama insanların dinine uygun yaşamasına da izin verilmeli.
Devlet, anayasaya dine dayalı bir kural koymamalı ama dinini yaşayan
insanlarında önünü engellememeli. Salih
ERKEN
C.14 Laiklik ülkelerin yönetiminde önemli
yere sahiptir. Tartışılamaz kurumlar laik olur. Ancak ne laikliği ne de dini
bilmeyenler hem laikliği hem de dini kendi çıkarları için kullanarak fakr-u zarurete dalmaktadırlar. Salih YENİOCAK
C.14 Laiklik: din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılmasıdır.
Fakat şimdi insanlarımız bu ikisini karıştırıyorlar. Örnek kız öğrencilerin
okula kapalı alınmamasıdır. Bu davranış insanların özgürlüklerini
kısıtlamaktadır.
Sema YEŞİLYURT
C.14 Eğer
laikliği savunuyorsan hiçbir zaman ona aykırı davranmamaya çalışırım ama bir
devlette laiklik başka şekillere sokulmuş ve çıkarlara göre değiştirilmişse
orada karışıklık çıkması olasıdır. Şengül
GİYEN
C.14.Laiklik din ile devlet işlerinin
birbirine karıştırılmaması demektir:Ama günümüzde bu
tanım uygulanmamaktadır.Laiklik her alanda baş göstermiştir.Her alana müdahale
eder durumdadır.Eğer fert ve toplum için yararlı ve onları yeşerten,ön plana
çıkaran,tatmin eden bir laiklik söz konusu olsaydı günümüzdeki sorunlar
olmazdı. Türkan ÖZARAZ
C.14 Toplumun refah ve huzurlu bir
şekilde yaşayabilmesi için adil, liyakatli, bilinçli ve güzel ahlaklı bir
yönetim sistemi bence şarttır. Yusuf
ERGİN
C.14.Laiklik denince din ve devlet
işlerinin birbirinden ayrılması akla geliyor.Fakat
bizim toplumumuzda tam bir laiklik söz konusu değildir.Mesela dini inançlarına
göre başörtüsü takan bir bayan öğretmenlik yapamıyor özel konferansa
katılamıyor,ama her türlü disiplinsiz hareketler yapan bir bayan öğretmen diye
derslere giriyor.Bunun için toplumsal ahlaksızlıklar ortaya çıkıyor.Onun için
dindarı da ateisti de aynı tutan laiklik sistemi gerekir.Bırakın herkes
inançları doğrultusunda her türlü mekana girebilsin.Zehra AKTI
C 14.Din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması gerektiği
düşüncesi bir noktaya kadar doğru. Yani bizim toplumumuz daha çok şeriatçı bir
din anlayışına sahip olduğu için böyle bir sistemin devletten uzak olması tabiî
ki de mantıklı geliyor bana .Ama bir diğer taraftan
gerçekten İslam dini (şeriat yanı değil) paralelinde devlet işleri yürüseydi
bulunduğumuz düzeyin üstünde olurduk. Zehra
SEMİZ
C.14.Bana göre laiklik; devletin kendi
bayrağı altında yaşayan insanların dinlerini ve dinlerinin gerektirdiği yaşam
biçimini, hayatının her noktasında uygulayabilmesi için ortam oluşturmasıdır.
Bu noktada siyasi irade, kendi devlet sınırları içerisinde yaşayan halkların
inanç sistemine, her ölçüde bir takım; rantçı,
pasivize düşüncelerden uzak, tamamen özgür, özgür olan bir başkasının hakkına
gölge düşürmeyecek şeklide düzenlemeler yapmalıdır. Seyithan GÜNEŞ
C.14 Din ancak devletin
menfaati için malzeme olarak kullanılıryorsa bunun önlemi alınmalıdır. Bunun
haricinde devletin din ile birlikte olması daha ahlaklı, anlamlı, huzurlu, adil
ve güvenilir olabilir.
Özlem
SÜTÇÜ
C.14 Yöneticiler iyi ahlak sahibi
olmaları gerekir.Şu anki yöneticiler gibi, bunlar;
dinci, solcu, sağcı vb. gibi ayırmamalılar.Yönetim şeffaf olmalıdır Ramazan VARIŞ