19A-Yer yüzünde Müslümanlığın hükümranlığını tesis etmek için; kendini kavmini nemalandırarak İslamiyet’i yaşamakla, peygamberi yaşantısı ile hükmündekilere namuslu adil davranarak yer yüzü nefislerine örnek olarak yaşamak arasındaki farkındalığı günümüzde Müslüman’ım diyen fert, toplum, devlet ve kavimlere güncelleyerek 3-5 cümle ile durumu yorumlayınız.
B-Müslümanlığı liyakatli, liyakatsiz, çok yüzlü, ceddi ve cahilce yaşayan fert, toplum, kavim ve devletler bazında muhasebe, muhakeme ve karşılaştırmanın sonuçlarını somut örneklerle  tek tek düşünerek yanıtınızı 3-5 cümle ile verin.

 

C.19.A.Bu gün Müslümanlar İslami hakim kılmaktan ziyade kendileri İslami kullanarak birilerine,bir yerlere veya bir şeylere hakim olmaya çalışmaktadırlar.Bu nedenle adaleti sağlamaktan çok zulme bulaşmış durumdalar. 

 

B.Müslümanlığı liyakatli yaşayan fertler peygamberler ve ilk nesil Müslümanlardır aynı şekilde toplum olarak ta en liyakatli yaşayan  Allah rasulu dönemindeki Medine toplumudur,devlette Medine islam devletidir.Bunun dışındaki tüm dönemlerde islamı kabul eden toplumlar,devletler ve kavimler her zaman olmasa da  belli dönemlerde islamı liyakatsiz,iki yüzlü,ceddi ve cahilce yaşamışlardır.En liyakatsiz ve iki yüzlü yaşayan kişi münafıkların başı Abdullah bin übey’dir.Ceddi olarak yaşayanlara da Türkler  örnek verilebilir çünkü islamı en iyi atalarının temsil ettiğini savunanlar vardır.Cahilce yaşayanlara Taliban yönetimi örnek verilebilir. Filiz SÖYLER

 

C.19.A.Gerçek anlamıyla müslümanım diyen biri peygamber yaşantısını hayatına yerleştirmiştir.Peygamber ahlakını benimsemiştir ve ister istemez çevresindekileri de etkiler .Önemli olan kendi içtenliği ile benimsemiş olması gerekir.Fakat Müslüman hükümdarlığını nemalandırarak bir içtenlik olmaz.Dinde zorlama yoktur.

        B.Müslümanlığı liyakatsizce yaşayan fert ,toplum,kavim ve devletler sadece kendi çıkarları için çalışırlar birbirini ezme düşüncesi vardır ve bunların muhasebelerinde karmaşalar huzursuzluklar ortaya çıkar fakat Müslümanlığı liyakatli olarak yaşayan fert toplum kavim ve devletlerde birbirinin hakkına girmemeyi bilirler herkesin eşit olduğunu bilirler .Paylaşımcıdırlar kargaşa görülmez bu toplumlarda.Melek VİDİNLİ

 

C.19.A. Bence Suudi Arabistan’ın yönetimindeki şahısların yaptığı, Müslümanlığın hükümdarlığını tesis etmek ve Arap kavmini nemalandırmaktır. Çünkü İslam’ın merkezinde olmasına rağmen yaşayış şekilleri peygamber yaşantısıyla ilişkilendirilemez. Dört halife dönemindeki gibi yamalı kıyafetlerin yerini ihtişam ve saltanat almış durumda. Diğer yandan Filistin ve Endonezya gibi Müslümanlığın gerektirdiklerinin farkında olan devletlerde vardır.

B. Müslümanlığı liyakatsiz, cahilce ikiyüzlü yaşayan toplumlar vardır. Bunlar ılıman İslam kisvesi altında, İslamiyet’i layıkıyla yaşamamaktadırlar. Kendi çıkarları için Müslümanlığın gerektirdiklerinden rahatlıkla vazgeçebilir bu toplumlar.  İlknur ERTAŞ

 

C.19.A. Yeryüzündeki Müslüman ülkelerden itibar görmek için kendini Müslüman bir devlet olarak göstermek isteyen Mısır örnek verilebilir. Her ne kadar Müslüman bir devlet olarak kendini göstermeye çalışsa da gören bir göz için Müslüman olmadığı görülür. Batılı devletler için bir piyon olduğu aşikardır.

B. Müslümanlığı liyakatsız yaşayanlar üstünlüklerini kaybederler. Tarih sayfasında İslam’ı bir kenara bırakan devletler yok olup gitmişlerdir. İslam’ı yaşadıkları sürece hep üstün birer devlet olmuşlardır.  Mehmet Sait DEMİR

 

C.19.  A. Günümüz Müslümanlarını, o dönemin Müslümanlarıyla karşılaştırdığımızda günümüzdeki Müslümanların, Müslümanlıkla alakası olmadığını çok söyler ve ispatlayabiliriz. Örneğin; adam Cuma namazını kılıp, camiden çıkar çıkmaz önünden geçen bayanı hiç haya duymadan rahatlıkla taciz edebiliyor.

           B. Müslümanlığı gerektiği gibi yaşamayan ve gereken önemi vermeyen fert, toplum ve kavimler çökmeye mahkumdurlar. Esra ENGENÇ

 

C.19. A. İslamiyet kriterlerine tam anlamıyla uyan toplumlar,uygarlıklar her zaman felaha ererler.Ancak bu her zaman ben “Müslüman’ım” demekle olmaz.Müslümanlığın özünü özümüze geçirmekle olur;yoksa yol kat edilemez.

         B. Örneğin;Efendimizin(s.a.v) asrı saadet döneminde yaşanan Müslümanlıkla günümüz de yaşanan Müslümanlık arasında çok büyük farklar söz konusudur.Günümüze gelene kadar Müslümanlığın yaşanış tarzında törpülenmeler olmuştur.Kişilerde dine karşı liyakatsizlikler konu mevzuu olmuştur.Merve ÜREN

 

C.19. A. Gerçek Müslüman hükümdar adil olmalıdır.Örneğin Hz. Ömer Fırat kıyısında aç gezen köpeğin hesabını verememekten korkmuştur.Eğer bir devlet adamı rahat rehavet içinde yaşayıp ta halkını gözetmiyorsa Müslümanlığını sorgulaması lazımdır.

         B. Mesela haksız yere adam öldürmenin İslam da yeri yoktur.Böyle biri İslam uğruna bunları yapmış olamaz.Sümeyra YILDIRIM

 

C.19.A.Yeryüzündeki Müslüman toplum, devlet ve kavimlerin peygamber ahlakı ile kişilere adil davranmaları gerekir.

B.Müslümanlığı liyakatsizce yaşayan toplum, devlet ve kavimlerin peygamber ahlakı ile alakası olmayan ve adil olmayan bir sistemle hareket ederler. Mahsun İLHAN

 

  C.19. A. Günümüzde tam anlamı ile İslamiyet’in yaşandığı bir ülke yoktur. Çünkü sözde şeriatla yönetilen İran da bile tam anlamı ile İslamiyet yaşanmıyor. Sebebi ise  sözde Kur’an la yönetiliyor ama bazı cezalarının İslam hukuku ile bağdaşmadığını tamamen mollaların ve şeriat yönetimindeki insanların yönetiminde olduğunu görüyoruz. Eskiden peygamber döneminde her şey daha saftı. Git gide her şey değişiyor.

          B. Osmanlı devleti tam anlamıyla İslamiyet ile yönetildiği dönemlerde dünya üzerinde en fazla toprağa sahip ve uzun ömürlü devlet olmuştur. Ta ki lale devrine kadar. Lale devrinden sonra tamamı ile İslamiyet den koptuğu zaman dünya üzerindeki hükmü bitmiştir. Pınar TUFAN

 

C.19. A. Allah’ın kanunlarını tam anlamıyla idrak etmiş ve peygamberlerin getirdiklerini tam anlamıyla anlamış toplulukların hata yapma olasılıkları yoktur yada nadirdir.Ancak günümüzde yaşamadıkları halde Müslüman’ım deyip bunu uygulamayanların yanlışa girmeleri kaçınılmazdır.ve düşün

        B. Örneğin Osmanlı devletinin o en parlak zamanlarda hüküm süren hükümdarlar dinin aslını ve gayesini idrak etmiş ve gayelerine uygun yaşamışlardır.Ancak düşüş döneminde kendilerini tamamıyla dünyevi şeylere kaptıran hükümdarlar kaybedenlerden olmuşlardır.Pınar AKSAKAL

 

C.19. A Müslümanlığı  kendi toplum değer yargılarını  veya hükümlerini gelenek görenek  hale gelmesiyle ve   eş değer tutmasıyla  her şeyi bilerek ya da bilmeden  yaşanılan olayları  İslamiyet’e  göre değil  kendi hükümlerine göre  yargılar.Belki İslamiyet’e göre kötü biri olan bir kimse kendi hükümlerine göre iyi biri olabilir.bunu terside söz konusudur.

 

        B.Müslümanlığa liyakatli olanlar dini gereği üzerine her şey güzel ahlak çerçevesinde hareket eder.Doğaya zarar vermezler,bunları besleyen kavim ve toplumlar asla kin ve nefret üzerinden insanları küçümsemezler,dini hafife  almazlar..Daha da önemlisi bir noktaya dayalı bir şekilde isteği uğruna dini hükümlerini çarptırıp  yanlış yolda gitmezler..Ama liyakatsiz olanlar ise tamamen nefsin esirinde olup hep kötülük kaynağı olurlar.Misal atom bombasını gerçekleştirenler,Araplarda kadınlara yeterli şekilde Haklarını verilmemesi,hırsızlık yapanları cezalandırmak değil idam etmeleri,doğaya zarar vermeleri gibi dini hafife alıp sadece narsisti benliği yaşatmak adına şeytanla ortak olurlar. Murat KOÇAK

 

 

    C.19.A. Müslüman’ım deyip İslamiyet’tin hiçbir şartlarını yerine getirmeyen insanlar vardır. Örneğin haktan hukuktan bahsedip kul hakkı yiyen kişiler vardır.

            B. Örneğin İran İslamiyet’ti uyguladığını zannedip kadın haklarını çiğniyorlar. Cahil Müslümanlar ise sadece kendi katı görüşünün dışına çıkmaz. Bazı Müslümanlar ise teknoloji günah deyip teknolojiden faydalanmazlar. Gülçin DİLBER

 

C.19. A. İslamiyetçi yaşamakla yaşatmak arasında her ne kadar bir savaş versek bile herkes kendi kendine bir yol çizdiği için tabi ki de peygamberler döneminde yaşanıldığı gibi yaşanılmaz. Peygamberler döneminde saf , temiz insanlar vardır. Onlara bir şeyi öğretmek  çok daha kolaydı. Günümüzde böyle insanlara daha az rastlandığı için bir şeyleri öğretmek çok zor olmuştur.   

         B. Türkiye Müslümanlığı yaşamıyor. Sadece resmi dini Müslüman görüyor. Müslüman ülkelerle iş birliği yapmak yerine Yahudilerle iş birliği kuruyoruz. Yazık Türkiye’nin geleceğine.İnci ÇETİNKAYA

 

C.19. A. Yaşanılan o devir ile günümüz arasındaki fark bir alimin dediği gibi herkesin başına bir polis koymaktansa herkesin kalbine imanı bırakmak kafidir çünkü hakkın koyduğu kurallar çerçevesinde sürdürülen hayatın her zaman kafi geleceği bu kuralların dışındaki bir hayatın insana hiçbir şekilde doyum vermeyeceğini bilmemek gaflet olurdu peygamber devrinde iman elde edildikten sonra insan nefsine bir gem vurur ve böylelikle dünyasını ahretiyle değiştirir bu ölçüde hayat sürdürülürdü böyle olunca da  insanlar her şeyde doyuma ulaşır günümüzde nefis iman ile terbiye edilmediğinden insanlar doyumsuz olup hedefe ulaşmak içi her şeyi mubah sayıp hak hukuk dinlemeden yaşam sürdürmek istiyorlar buda ahret için değil dünya için yaşamak bir ölçü oluyor fark buradan meydana gelmektedir

         B.Osmanlı Orhan gazi ayağını kurana uzatmayıp saygı duydu ve o nesil tüm dünyaya hakim oldu ne zaman ki İslam’ın koyduğu çizginin dışına çıkıldıysa bu hüküm son bulmaya başladı günümüzde ülkemiz insanlar dinsizlikte birbiriyle yarışırken batı bizim ecdadımızın yaşam tarzını  öğrenip uygulamaya çalışıyor biz bunlardan uzak olduğumuzdan her tür olayları ülkemizde görmek mümkün  Medine KOYUNCUER

                                                                                                                                                                                                               

C.19.A.Bazı toplumlar sadece Müslüman olduklarını söylerler ama bu sadece dildedir. Dünyadaki bazı ülkeler Müslüman olduklarını söylerler fakat hiçbir zaman peygamber ahlakını örnek almazlar. Yine günümüzde insanlar dini kullanıp kendi emellerini gerçekleştirmek istemektedirler.

 

B.Müslümanlığı gerçek manada yaşayan toplumlar ile onu ceddininmiş gibi cahilce yaşayan toplumlar arasında çok büyük fark vardır. Bunun bu gün örnekleri dünyada görebiliriz. Bazı fert ve kavimler kendilerini Müslüman gibi gösterip insanları kullanmaktadır. Aynı şekilde bazı fert ve toplumlarda çıkarları için inandıkları şeyleri

inkar edebilmektedir. Ülkü KILIÇ

 

C.19. A. Burada suhudi krallarını örnek vere biliriz. Bunların her birinin dört eşi var diye soracaksınız diye derler. İslamiyet”te dört tane helaldir, peygamber efendimizin dört hanımı vardır. Fakat peygamber efendimiz bunlar başıboş kalmasın diye onları bünyesine almıştır. Bunların bunu kötüye kullanarak sürekli, bu savı öne sürüyorlar böyle bir yaşantı İslam”a aykırıdır.

      B. Burada Taliban örnek verecek olursak din ayrımı yaparak gayri Müslimleri öldürüyor.

Mehmet BULUT

 

C.19.A.Günümüzde tam manası ile peygamber ahlakını yaşayan bir devlet yok fakat  şahıs ve fertler vardır ve bunların sayısı gittikçe artmaktadır. Bir zaman gelecek ki peygamber ahlak sistemi yaşayan bir devlet meydana gelecektir.

B.Müslümanlığı tam manası ile yaşayamayan devletler her zaman diğer devletlere sömürge ve sermaye olmuşlardır. Çünkü bilime farklı yeni şeylere olumlu bakmamışlardır. Yakup YAPAR

 

C.19.A.Müslümanlığı yaşamak ona göre hareket etmek bu zaman da görünüş olarak çok da göze çapmamaktadır: Sebebi cahilce liyakatsizce müslümanım diyen o kadar insan var ki Müslümanlığı yüceltmek için uğraşı yok.

B.Müslümanlığı körü körüne yaşayan o kadar devlet var ki bunlar diğer devletler bazında hep gerici olarak nitelendirilmiştir.Sara BATMACI

 

C.19. A. İslamiyet tek millette indirilmemiştir. Dolayısıyla bir topluluğun bunu üstlenip diğerlerine savaş açması yanlıştır. Bu topluluklar sonuçta İslamiyet’in gereği gibi davranmalıdır. Kendi kavimlerinin isteklerini öncelik verirler.

         B. Müslümanların çok yüzlü ceddi ve cahilce yaşayan fert ve toplumlar Müslümanlığın bazı emirlerini öne çıkartarak insanların Müslümanlıktan soğumasına nende olurlar. Müslümanlıkta ise çevresine örnek teşkil edecek kişi olmasını emir eder. Abdullah TURAN

 

C.19. A. Devlet zengin ile fakir arasında ayrım yapmadan eşit haklar sunması gerekir. Eğitim ve öğretim de dini inanışları için ayrım yapılmamalıdır. Yönetim şeklinde peygamber yönetim şekli ile yönetilmelidir.

         B. Şeraitle yönetilen bazı devletlerde dini değerler istismar edilerek insanların İslam dinini cahilce yaşamalarına sebep olmuşlardır. Murat ÇİÇEK

C.19. A. Başbakanın bazı kurum ve kuruluşlarda düzeltme yaparak eşitliği sağlaması. Var olan tüm cemaatlerin insanları ortak bir dinde birleştirmesi. Bazı kurum ve kuruluşların kadınların islamiyette ki yerini belirterek bazı hakları tanıması.

         B. Bazı devletler şeriatın temel esaslarını kendi menfaatleri doğrultusunda kullanarak dini istismar etmeye çalışıyorlar ve bu gibi toplumlar Müslümanlığı çok cahil bir şekilde yaşamaya devam etmektedirler. Fatih ELÇİ

 

C.19.A.Bazı insanlar Müslüman’ım diye geçiniyorlar ama Müslümanlığın hiçbir şartını yerine getirmiyorlar.

B.Zorlamayla insanların dini duyguların istismar edilmesi ve onlar hakkında yorum yapılması yanlıştır.çünkü o kişi uygulamak istediği dini kuralları zorlamayla içinden gelerek yapmaz.Sultan BAYSAL