11.Bu asır insanlar o kadar bilimi, doğayı, parayı, menfaatlerini, eşyayı, teknolojiyi, yaratıkları, ilimi …vb  şaşırtmanın-fetişleştirmenin  cahili olmuşlar ki onlara Allah CC’HUN insanlığa önerdiği gerçekleri-hakikatleri izah etmekten,  anlatmaktansa ve iman ettirmektense onların ilahlaştırdıkları; eşyayı, yaratıkları, idleri, idolleri ve putları, bilimi, ilimi, doğayı …vb gayri insani her şeye hakikati izah etmenin-anlatmanın elzem olduğu asrı-koşulu olabilir mi? Neden?
İpucu;Ola ki insanlık öyle bir cehalet kaosuna sürüklenmiş ki;Kabe’yi, eşyayı, camileri, toprağı,…vb her şeyi ceddininmiş gibi empoze ederek hakikati/leri  Allah CC’HUN olduğuna unutturmak –şaşırtmak ve ceddininmişçesine  topyekun bir düşünce yanılgısı ve gafletinin apışmışlığın cahilce emeğin, emekleme -şahlanışının yoğun gayret içinde sürüklenmiş olabilir mi?

 

C.11.Allah’ı tanımayanlar, tanımak istemeyenler Allah’ı bırakıp Allah’ı yarattığı şeyleri rab etmiş durumdadır. Filiz SÖYLER

C.11.Olabilir.Dinde zorlama yoktur deyişinle hareket ederek Allah’ın gerçek hakikatlerini veya Allah’ın var olduğunu kanıtlayan doğa ,doğa olayları v.b gibi hakikatleri göstererek kişiyi düşünceye sevk etmek bu gibi kimselerin dar görüşlerini uygun bir üslup ile getirmektir.Melek VİDİNLİ

 

C.11. Bu asırda insanlar dünya zenginliklerinin aldatıcı güzelliğine kapılarak, kibirlenip elde etiklerinin sadece kendilerinin kuvvet ve kudretiyle meydana geldiğini düşünüyorlar. Bu durum Allah’ın emir ve yasaklarından yüz çevirmelerine ve nefise aşırı düşkünlüğe neden oluyor. İlknur ERTAŞ

 

C.11. Olabilir. İnsanoğlu kendini kaybettiğinde her şeyi kendisinin kazanmış olduğu hırsına kapılıyor. Elde ettiği her şeyin bileğinin, aklının vb. üstünlükleriyle kazandığını sanıyor. Örneğin nemrutun hazinelerinin anahtarlarını sadece 40 deve taşıyordu. Devasa bir hazineye sahip olan nemrut bu nimetin Allah tarafından geldiğini unutup kibirlendi. Her şeyi sadece kendisinin kazandığı gaflete düşerek helak oldu. Mehmet Sait DEMİR

 

C.11. “Ben”, “Benim” kelimeleri insanların nefsini okşayan güzel bir nota gibidir. Bundan dolayıdır ki insanlar yüce rabbimin yaratıklarını ve yeryüzündeki tüm canlılara ortak olarak verilmiş armağanları çok rahat bir şekilde “benim” yapabiliyor.”Benim peygamberim” yaparak, Hz. Muhammed (S.A.V) sadece Müslümanlarınmış gibi örneğin. Ya da “Benim tanrım” ya benim tanrımı, bir tane yaratan vardı, o da hepimizi yaratandır. Anlayacağınız “benimler”, insanoğlunu, putlaştırmaya ve büyük bir kaosa sürüklemektedir. Esra ENGENÇ

 

C.11.Evet olabilir.Hakikat ne kadar anlatılsa da kör olup kalpleri mühürlü olan çok insan vardır ve bunlara bir şeyleri inandırmak çok güçtür.Merve ÜREN

 

C.11. Ancak Allah’a imanla fetişleştirilmiş şeylere karşı çıkabiliriz.Sümeyra YILDIRIM

 

C.11.Boş şeylere ve putlara tapmak Allah CC’HUN varlığını yok saymaktır. Her şeyin ilimle açıklanması gerekir. Mahsun İLHAN

 

 C.11. Olabilir çünkü insanlar Kur’an ı okuyup anlamıyorlar. Bu dünya malının hepsinin kendilerinin olduğunu sanıyorlar. Topraklar için savaş yapıyorlar. İnsanların haklarını yiyorlar, insanları sömürüyorlar. Ama hiç biri bizim değil. Bizim sandığımız elimiz, kolumuz, gözlerimiz bile bize emanet bunun bilincinde olunmalı. Doğa da ki her şey Allah CC ya ait ve bizim tefekkür etmemiz için O ‘na iman etmemiz için var oldu. Ama insanlar bunu doğanın kendisinin yaptığını düşünüyorlar. İnancı tam olan insanlar bunun ayrımını yapabilir. Pınar TUFAN

 

C.11. İnsanlara Allah’ın önerdiği hakikatleri anlatmalıyız.Yoksa başkalarının fetişleştirdiği şeyleri izaha kalkışamayız.Pınar AKSAKAL

 

C.11.Olabilir zamanı geldiğince .Onların ilahlaştırmak nesneller üzerinde önceden yanlış ideolojik ve  kalıplaştığı fikirlerin belirli bir zaman içinde yersiz olduğunu; tuttuğu fikirlerin belli bir zaman içerisinde  hakikat ile yakından uzaktan olmadığı anlayabilirler.Bizler de onların fikirlerini doğal karşılayarak İslamiyet ‘le kıyaslanması ve tartışmalı  hale gelmesiyle en azından onların kalıplaşmış fikirlerin dışına yavaş yavaş kıvılcım olması büyük bir başarıdır.Büyük gayretle onların duyu organlarını başka  açıdan bakmasını sağlayarak hakikatin Allah’ın buyurdukları üzerine aşama aşama (hazmede hazmede) gelmesini sağlamaktır. Murat KOÇAK

C.11. Teknolojinin gelişmiş olmasından dolayı bazı insanlar farklı yönlere kayabilir. Bu nedenle bazı insanlar Allah-u Teâlâ’ya iman etmeyip hayatta bazı şeylerle kafayı bozmaktadır. Fakat bu hiçte iyi şeylerin olacağını göstermez. Gülçin DİLBER

 

C.11. Bu cümlede anlatılan insan türü ; nefsini kaybetmiş, kendini kendi gözünde olabildiğince çok büyütmüş, Allah’a şirk koşmuş, dinden uzaklaşmış insandır. Böyle insanlar istekleri , arzuları, erotik duyguları arttıkça kimseyi tanımaz hale gelmeleri ve her şey benim , ben yaptım her şeyi demeleri ahlaksızca, şeytani bir davranıştır. Böyle olan insanları tekrar iyi ahlaka  dönüştürmek için ilk başta yaptığı kötülükler ve bu kötülüklerden zarar görenleri güzel bir şekilde anlatırız. Sonra Allah CC’HU nun varlığını, hakimliğini, ululuğunu vs. anlatırız. İnci ÇETİNKAYA

 

C.11. Aslında eskilerdeki insanlara bunları anlatmak elzem değildi çünkü bahsedilenlerden önce bilimin, doğanın, paranın, menfaatlerinin, eşyanın yaratıkların… vb  şaşırtmanın-fetişleştirmenin insanlar bunların ne kadar kötü olduğu örf ananelerde aile içi sohbetlerde öğrendiklerinden daha iyi yaşam sürülüyordu günümüzde ise çok ama çok önemli olduğu ve insanlara tek tek anlatılması ve uygulaması gerektiği önem kazanmaktadır çünkü eskiden korkulan tüm ahlaksızlıklar yapan toplumdan dışlanırken şimdi ise bu ahlaksızlıkları yapmayanlar dışlanıyor Medine KOYUNCUER

 

C.11.Allah CC’HUN insanlığa önerdiği gerçekler-hakikatler insanların çok iyi bilmesi gereken şeylerdir. İnsanlar bazen o kadar maddenin esiri olurlar ki her şeyleri kendilerine mal ederler.  Bu kişiler her şeye sahiplendiklerinden ve bunların da etkisi altında olduklarından bazen inanması gereken şeyleri de unuturlar. Sanki onlara göre sahip olduğu şeyler onun ceddininmiş gibi davranırlar. Ve inançları olması gereken yerden sapar. Ülkü KILIÇ

 

C.11.İnsanlar öyle mal düşkünü olmuşlar ki bugün elde ettiklerini sanki öbür dünyaya götürecekmiş gibi çalışıyorlar. Sultan BAYSAL

 

C.11. Bu gün bile bu seviye ye gelemezse de çok ileri gidilmiştir. Daha da ileri gidilebilir.

Mehmet BULUT

 

C.11.İnsan o kadar etrafındaki para, eşya, menfaat, vb. şeylere bağlanmışlar ki bunlar insana cenabı hakkı unutturacak kadar tesir etmiş onu unutan kendine faydası dokunan her şeyi ilah kabul eder. Bu gibi şeylerin mahiyeti insanlara iyi kavratılmalıdır. Yakup YAPAR

 

C.11.İnsanlar o kadar paraya, menfaate vb. bunun gibi şeylere kaptırmış ki Allah c.o’yu anlamak ve ona iman etmektense kendini değersiz şeylere saçma hiçbir faydası ve hatta zararlı olan yollarda teselli bulmaya yönelerek daha fazla maddi ve manevi sarsılmaktadır. Sara BATMACI

 

C.11. Evet olabilir çünkü insanlar nefislerin esiri olmuşlar. Bu insanlar ALLLAH’IN onlardan istediklerini bırakmış nefislerinin ihtiyacı için çalışıyorlar. Bu da onları paraya, doğaya, felsefeye vb tabii olgulara adapte etmiş ve gözleri bu olguları dışında ki peygamber sünneti ve ALLAH’IN emirlerini göremez olmuşlar. Abdullah TURAN

 

C.11.  Belki de asrın insanları kendilerini doğaya parya veya benzeri tabi olgulara adapte etmiş ve bizleri bunlardan başka bir şey görmüyor olabilir. Biz bu tür insanlara peygamber ahlakı kuran hakikatleri ve ALLAH’IN emir ve buyrukları ile onların suyuna gidip onlara has duyguları kullanarak içlerinde saklı olan hakikatleri çıkartmak mümkündür. Murat ÇİÇEK

 

C.11. Evet olabilir. Çünkü paranın menfaatlerin v.b. şeylerin hiçbir zaman mutluluk getirmeyeceğini bunların sonunun her zaman hüsran olduğunu ispatlayabiliriz. Fakat ALLAH CC ‘HU nün her zaman daim ve sonsuz olduğunu huzurun daima İslam da olduğunu ispatlayabiliriz. Örneğin meydana gelen tüm tabii olaylarda ve gerçekleşmesi imkânsız olan olayların arkasında sonsuz bir kudretin olduğunu anlamalıyız. Fatih ELÇİ