89.Giyim, kuşam, yaşantı şekli…vb fert ve toplumsal bazdaki hayat döngümüzün durakların da ve uygulamaların da;kişisel zevklerimiz, keyfiyetlerimiz, arzularımız, menfaatlerimiz, süper istemlerimiz…vb ifrat, tefrit veya birinci derecede önemli olmayan tercihlerimiz ile başkasının/larının nefsani, fıtratı duygularını tahrik ve negatif motive etmenin sınırı-çizgisi ne ve nasıl olmalıdır?
İpucu; Bir insanın özgün tercihleri ve toplumsal güzel ahlakın süper kurallarının çerçevelerindeki tercihler arasında fıtratından azami verim alabileceği şekilde kombinezon tercihler geliştirmesi gerekir. Bunda başarılı olmanın ön koşulu; fert ve toplumun kendisini ve çevresini doğru tanımakla, doğru ilişkilendirmekle  ve doğru empati duymakla doğru orantılıdır.
Yani bir insan tercihlerinde ne zaman diyet olarak güzel ahlak süper kurallarının dışına taşmalıdır? Özgün tercihine yönelmelidir? Gerçekten samimiyetle güzel ahlak süper kurallarının o tercihi/leri fıtratını zorluyor ve elem veriyorsa;ya ahlak uzmanından-ehlinden tedavi, yardım görmeli yada onların kontrolünde afiyetle özgün tercihini diyet olarak kullanarak yaşamalıdır. Güzel ahlakın kurallarıyla ilgili tercihler kendisini-fıtratını zorlamıyor ve elem vermiyorsa; güzel ahlakın süper kurallarının önerdiği tercihi yapmalıdır. Bu çizgide ihanet ve samimiyetsizlik; topluma ve kendisine ihanet olacağını çok iyi bilmelidir. Gerekirse bu görüşü veya çözüm önerisini gerekçeli ve alternatif çözüm önererek ret ediniz.
Kısaca; güzel ahlakın süper kurallarının (Peygamber ahlakı) sınırı;fıtratımızın bunu kaldıramadığı yerde, ahlak uzmanından veya ehlinden yardım eşliğinde özgün tercihe yönelir yoksa kişisel zevklerimiz, keyfiyetlerimiz, arzularımız, menfaatlerimiz, süper istemlerimiz…vb başkalarını tahrik ve tahrip vesilesi olamaz. Başkasının hürriyetinin başladığı ve bizim hürriyetimizin bittiği yerin sınırı veya çizgisi bu olmalıdır. Demirkuş 2008

 

C.89 Turistlere gidecekleri yerlerin geleneklerine ters düşmemeleri için azami dikkat edilmesi gerektiği söylenir. Onlar sadece bir gün dahi olsa ters düşmemeye çalıştıkları göz önüne alınırsa bizim her zaman toplumumuzdan farklı şeyler yapmaya çalışmamız hayret edilecek bir şeydir. Mehmet GÖR

 

C.89 İnsan belirli ahlak kurallarına sahipse ve vicdanının sesini duyabiliyorsa ve bu sesi liyakatli buluyorsa yapmalıdır. Asa yine de bunun yanlış olup olmadığını araştırmalıdır. (toplum ahlak kuralları ve dinine göre.) Davut Özler KOÇYİĞİT

 

C.89 Herkesin giyim kuşam ve zevkleri kendine özgüdür. Bu zevkler kişinin kendi özgürlük sınırları içersinde dilendiği gibi kullanılmalıdır ama bunu kullanırken de toplumun ya da kişilerin değer yargıları göz önünde bulundurulmalı ve onlara saygı gösterilmelidir. Yani kendimizi kötü şekilde teşhir, karşı tarafı tahrik etmeden zevklerimizi yaşayabilir ve giyinip kuşanabiliriz. Hüseyin EROĞLU

 

C.89 Bizim ahlakımız ve fıtratımız peygamber ahlakı doğrultusunda olmalıdır. Aksi taktirde bizim ve başkalarının hürriyeti sınırlanır.  Şehla HİLOOĞLU

 

 

C.89  Süper istemlerimizin sınırı fıtratımızın bunu kaldıramadığı ve başkalarının hürriyetinin başladığı yere kadardır. Kişinin yaşamında süper ahlakın kuralları ile ilgili tercihler kişiyi zorlamıyor, acı vermiyorsa güzel ahlakın önderliğinde tercih yapmalıdır. Kanaatimce süper istemlerimizin sınırını güzel ahlakın kuralları koymalıdır. Harun SEVEN

 

C.89Başkalarının hürriyetlerinin başladığı yerde bizim hürriyetimizin bittiğine katılıyorum. Kenan Yıldızhan

 

 

C.89 Başkalarını etkileyecek şekilde bir tavır takınıp veya giyinmemeliyiz. Menfaatlerimiz elbette olmalı ama bunlar karşıdakinin haklarını bitirecek menfaatler değil. Kendi içimizde ilişkilendirdiğimiz menfaatler olmalı. Negatif motive etmek insanı güdüleme yerine baskılamak demektir. Bu da hiç iyi bir şey değildir. Bunun bir derecesi olmak zorundadır. Her şeyin fazlasının zarar olması gibi giyim konusunda da dikkat çekici şeyler giyinmek, başkalarının nefislerini zorlamak iyi bir şey değildir. Bahar KAPTANER

 

C.89 Her insanın eğlenmeye, sevmeye ve sevilmeye hakkı vardır. Ama riyakarlık doğrultusunda hiç kimse kimsenin nefsani duygularına tahrik etmeye hakkı yoktur. Günümüzde tam tersi durum mevcuttur. böyle devam ederse eşleşme zamanında çevreyi darmadağın eden kızışmış boğalardan farkımız kalmaz. Abdurrahman SEFALI

 

C.89.Giyim kuşam ve yaşantı şeklimiz başkalarını tahrik ve rahatsız etmemeli bence bu özellik insanlığın en önemli erdemlerinden biridir yoksa çıplak hayvanlardan bir farkımız kalmaz. Tevfik ŞEN

 

C.89 Bizim ahlakımız süper kurallar (peygamber ahlakı) doğrultusunda olmalıdır. Aksi taktirde bizim ve başkalarının hürriyeti sınırlanmış olur. Gökhan TEPE

 

C.89 Peygamber ahlakı bizim fıtratımız ve ahlakımız doğrultusunda olmalıdır. Aksi taktirde bizim ve başkanlarının hürriyeti sınırlanır. O yüzden bu orta sınırda olmalıyız. Hatice ÇAKMAK

 

C.89 Karşı tarafın özgürlüğünün başladığı yerde bizim özgürlüğümüz bitmiştir, buna saygı duyup ona göre tutum sergilemeliyiz. Ayşe Şeker

 

C.89 Modern insanın giyim tarzı kişiliğinin göstergesidir. Günümüzde insanlar duygu ve düşüncelerine imajlarıyla ifade edebilmektedirler. Giyim bizi hayvanlardan ayıran diğer bir özelliktir. Modern dünyada kimse diğerinin giyim tarzına karışmamalıdır. Eğer bir insanın giyimi onun namuslu olup olmayacağının göstergesi olsaydı bu gün içerisinde yaşadığımız giyim kuralları geçmişte olmadığından ; kalkıp o insanları ahlaksız diye yargılamak en büyük ahlaksızlıktır. Günümüzde temel sorunlarımızdan biri de erkeğin kadının giyiminden tahrik olması safsatasıdır. Böyle bir durum varsa bile sorun kendisini tahrik eden kadında değil, tahrik olduğunu iddia eden kişiliksiz aptallar sürüsündedir. Tarih boyunca görmüşüzdür ki, erkeğin nefsi nünde bütün inançlar boyun eğmiştir. Dinleri bile kendi ihtiyaçları kılıfına sokmuştur. Kadından tahrik olup her istediğini her yöntemle yapmaktadırlar. Burada  önemli olan giyim değil insanın beyninin çürümüşlüğüdür. Ahmet MANSUROĞLU

C.89 Ben bu soruda verilen çözüme pek uygun bakmıyorum. Çünkü güzel yaşantı şekli ( giyim,kuşam,zevkler,arzular,menfaatler,istemler) peygamberimiz A.S.’ın  yaşadığı şekildir. Elbette ki günümüz şartlarında bu yaşantı şeklini birebir uygulamak doğru değildir. Ve hatta mümkün olmayabilir. Ama yinede elimizden geldiğince giyimde kuşamda özgürlükte başkalarının hürriyetlerini kısıtlayacak davranışlardan  başkalarını tahrik edecek giyim,kuşam ve yaşantıdan uzak durulmalı ve bunun sınırı iyi bilinmelidir.  Selvi GÜNDOĞDU

 

C.89 İnsanların giyim, kuşam, yaşam tarzları Kur’an_ı Kerim’e aykırıysa problem mutlaka yaşanır.Örneğin  sarhoş edici içecekler Allah tarafından yasaklanmasına rağmen halen kullanılıyorlarsa hem sosyal yaşantıları mahvolur hem aile hayatları yok olur.) Esra AĞDAĞ

 

C.89 Bir insanın giyim kuşam yaşantı … vb. Dinin gerektirdiği şeklerde tercih edilmelidir.Bunların dışındaki tercihlere yer verilememelidirler. Mehmet ÇAKMAK

 

C.89 Giyim ve kuşam kişiye özgüdür herkes zevkleri doğrultusunda giyinebilir fakat bunun yaparken de toplumun değer yargılarını göz önünde bulundurmalıdır. Kadir KURT

 

C.89 Toplumda gelenek ve göreneklerin sınırlarını aşmadan ve karşıdaki kişinin nefsini tetikleyici olmamak şartıyla giyinmeliyiz.. İdris COŞKUN

 

C.89 İnsanların giyim, kuşam, yaşantı şekilleri vs Kur-an a uygun olmadığı müddetçe problem yaşamaya mahkûmdur. Örneğin içki zararlı olmasına ve Kur-an’ ı Kerimde yasaklanmasına rağmen insanlar yinede içiyorlar. Sonuç itibariyle hem kendi hayatları hem de aile hayatları yok olur. Behiye DURAK

 

C.89 İnsan inançları doğrultusunda hareket edip ona göre giyinmelidir. Rukiye SEÇGİN

 

C.89 Soruyu anlayamadım Abdülaziz GEYLAN

 

C.89 Doğrudur hocam .Başkasının hakkını ,özgürlüğünü ihlal ettiğimiz an bizim özgürlüklerimizde biter ve bitmelidir.Kılık kıyafet vb durumlarda toplumun nabzı ,kültürü ,geleneği,yenilikleri yada sıra dışılıkları kaldırabilme kapasitesi ve bunlara vereceği tepki bu çizgileri belirler. Ramazan GÖRGÜLÜ

 

C.89   Madem özgür bir topluda yaşıyoruz o zaman bırakalım herkes istediği gibi giyinsin.isteyen baş örtüsünü taksın isteyen mini eteğini giysin. Faruk ERGÜN

 

C.89 İnsan karşısındakini rahatsız etmemek kaydıyla sınırsız özgürdür! Güzel ahlak ve doğru empati duymak kişiyi toplumun nefretini cezp edecek hareketlerden alıkoyar. Ahmet Ziyaeddin ÇELENKOĞLU

 

C.89 İnsan güzel ahlakın süper kurallarına göre davranmalıdır. Ölçü peygamber ahlakıdır. İnsan o güzel ahlaka göre, fıtratına uygun bir şekilde yaşamalı. Her insanın fıtratı farklıdır. İnsan fıtratını peygamber ahlakına uyarlayarak özgün yaşamalıdır. Bazen bazı kuralları fıtratımız kaldırmaz ya da biz onu uygulayamayız. Bu gibi durumlarda işin ehlinden yardım alınarak fıtratımıza uygun hale getirip yaşayabiliriz. Bizim özgür yaşamımız başkalarının özgür yaşamının başladığı yerde biter. Bizim tercihlerimiz başkalarını tahrik edecek nitelikte olmamalı. Ahmet ŞENGÜL

 

C.89 Bence giyiniş, kuşam,yaşam hangi toplumda yaşanılıyorsa  ona uygun olmalı, çevreye uygun giyinmezsen her zaman bulunduğun çevreden tepki veya başka davranışlar görülür Aziz  SOYSONA

 

C.89 insanlar giyim kuşamlarında bulundukları toplumlara göre davranmalıdırlar. Örneğin kapalı bir ortamda açık giyinmek abes kaçar. Yani insanlar bulundukları ortamdaki topluluğu yok sayamaz. Ayrıca insanların nefsine hitap edecek onları kendinden geçirecek elbise veya davranışlardan uzak durmalıdırlar. Adnan KAPLAN

 

C.89 Herkesin giyim kuşam ve zevkleri kendine özgüdür.bu zevkler Basklarının herhangi bir şekilde haklarını çiğnemeden yapılmalıdır. Bahtiyar YILDIZ-Ayhan TORUN