86.A-Mahiyetindekilere ve nüfuzundakilere; kendi kimliğini, kültürünü ve hükümranlığını cebren, hile ile ve siyasetle giydiren-empoze eden fert, devlet ve kurumlara ne denir?
Ör;Veto imparatorluğu ve finolarının diğer dünya halklarına örneğin orta doğu ve bazı Asya halklarının inanç ve ulusal kimliklerine demokratik icabet ve ateşten gömlek demokrasiyi götürme icraatlarını ve asimilasyonu düşünün.
B-Irak’ın vardığı sonuç, haktan yana görünen zalimin esaretinden kurtulup, cahilin rezaletine tutulmuştur. Demirkuş 2008 Önermesini gerekçeli ret ediniz.
C-Laiklik hangi koşullarda insanın bilimsel-nesnel dünyevi ve uhrevi bilincine pozitif ilişkilendirici katkıda bulunmalı, hangi koşullarda gereksiz ve geçersiz uhrevi ve dünyevi bilgi ve uygulamalardan insanı korumalıdır? Laikliğin çözümsel bir modelini kurgulayınız yada öneriniz. Laiklik;ilahi, doğal veya bilimsel bir yasa değildir. Beşeridir değişebilir. Yani değişmez bir dogma değil bundan emin olunuz ve hür düşününüz. Eğer öyle olsa o zaman dünyevi bir ayet olur ki bu saçma olur. Batı ülkeleri için farzdır!!
İpucu;fert ve toplum bazında olumlu-olumsuz; inanç, örf, adet, gelenek, vadesi dolmuş-tamamlanmış dinler, dünyevi dinler, rejimler, dünyevi kurallar…vb kaynaklı geçerli ve geçersiz bilgilerin sınırlarını tanımlarla kategorize ediniz. Sonra laiklikle toplumsal bazda gerekli olanları motive edici yasalar önerin. Zaralı, gereksizleri ve nötrleri için önleyici yasalar önerin.1

 

C.86 A) Diktatör, zalim, zorba kelimelerinden başka bir şey bulamıyorum.

B) Irak’ın vardığı sonuç kendi içlerinde halletmeleri gereken bir meseleyi dıştan gelen alçak bir elle müdahalesine izin vermeleridir. Biz yenilik istiyoruz fakat gâvurun kılıncıyla değil onların kılıncı onların başını yesin.

C)Bence laiklik hayvani işlere izin vermeden insanların kendi benimsedikleri yaşam tarzlarını rahatlıkla yaşayabilmeleridir. Mehmet GÖR

 

C.86

A- emperyalist (yayılmacı)

B- Iraklı insanlar ABD’nin müdahalesi ile biraz olsun özgürlüklerine kavuşmuşlardır ama büyük bedeller ödemişlerdir. Yer altı ve yer üstü kaynakları sömürülmüştür. Ayrıca insanın kendi ülkesinde başka bir devletin askerinden emir alması  kadar acı bir şey olabilir mi? Hele de devlet Müslüman değilse. Masum siviller ve çocuklar ölmüştür. Başka bir devlete demokrasi getirecem diye katliam yapılabilir mi? Böyle iyi bir niyetin(!) altında böyle bir canavarlık olabilir mi? Demek ki ABD’nin niyeti başka…

C- Laiklik, bilimle dini birbirine karıştırmayarak bilimin ilerlemesinin sağlamalı fakat doğadaki olayları tesadüf eseri olarak göstermeye çalışan materyalist-ateist düşünceye de fırsat vermemelidir.bilim böyle gerçekçi bi biçimde ilerleyebilir. Hak inanışlara liyakatli bir biçimde özgürlük tanınmalı fakat insanı delalete götüren sapkın düşüncelere, fikirlere ve akımlara müsaade etmemelidir. İnsan inanç konusunda ancak diğer insanlara zarar vermeyecek ve onları rahatsız etmeyecek şekilde özgür olmalıdır. Davut Özler KOÇYİĞİT

 

C.86 A. Emperyalist, asimile edici, (veto imparatorluğu) fert toplum vb. denir.

        B. bu durumu halk açısından düşünürsek denize (Saddam) düştü ve yılana (Amerika) ama Amerika açısından bakarsak kendi çıkarlarını korumak ve geliştirmek için Irak’a “demokrasi” götürdü!!!

        C. Osmanlı devletinde resmi din İslam’dı ama bu diğer dinlerin olmadığı anlamına gelmiyordu. Herkes kendi dinini özgürce yaşıyordu. Bilim de dini anlamak için din ile birlikte çalışıyordu. Bu da bilimin ilerlemesi ve Osmanlı’nın gelişmiş bir bilim seviyesine ulaşmasını sağladı. Ulemaların dini kendi çıkarlarında kullanıp bilimden kopmaları Osmanlı’nın zararına oldu. Bu sadece Osmanlı’ da değil orta çağ Avrupa’sında da olmuştur. Buna çözüm olarak laiklik sistemi ortaya çıktı. Laiklik dine karşı değil, dini kendi çıkarları doğrultusunda kullananlara engel olmak için geliştirilmiş bir sistem olmalıdır. Dinlerin dinlere üstünlüğü yok kabul edilip herkes kendi dinini özgürce yaşamasına olanak sağlanmalıdır. İnsanlar çıkarları doğrultusunda dinleri kullanmayıp diğer dinleri hor görmedikleri zaman laikliğe de ihtiyaç kalmayacaktır. Hüseyin EROĞLU

 

C.86     A)Kültür asimilasyonu ve emperyalizm, faşizmdir.

            B)Irak sonradan cahilin rezaletine tutulmamış zaten cahilin esareti ve rezaleti içindeydi.

            C)Avrupa ülkelerine göre laiklik farz diye nitelendirilmiştir. Bizim ülkemizde ise laiklik sadece adı konulmuş bir ilkedir. Tam uygulanır olsaydı dünyevi bir hayat güdülmüş olur. Şehla HİLOOĞLU

 

C.86  A. Böyle fert, toplum ve kurumlara şovenist (soy kuduzu ) ve emperyalist fert, toplum ve kurum denir. Örneğin 5 veto ülkesi.

         B. Bu Irak’ın içinde bulunduğumuz şimdiki zaman için vardığı sonuçtur. Böyle gelmiş böyle gider diye bir kaide yoktur. Elbet biri veya birileri kalkar bu cehaleti ortadan kaldırır. Laiklik eğer ki siz tamamen doğaya tapıyorsanız ve tapmaktaysanız o zaman sizin için farzdır. Örneğin batı için laiklik farzdır. Laiklik batıyı büyük bir kaostan korumuştur. Batı ülkelerinin oluşturdukları laiklik sistemi bu ülkelerin insanları için daima geçilmez bir baraj olmuş ve ayrıca uyutma politikası haline gelmiştir. Laiklik aşırı milliyetçilikten, aşırı muhafazakârlıktan insanı korur doğrudur fakat unutulmaması gerekir ki laiklik beşeridir ve elbet hataları ve eksiklikleri olacaktır. Laiklik yerine İslam dini rehber alınsa daha doğru olmaz mı? Harun SEVEN

 

C.86a)Böylelerine kelime bulmak zor.bunu bilmek gerekir ki her bir toplumun çevre ile olan ilişkileri neticesinde kendilerine özgü kimlik,kültür ve güzellikleri vardır. Güzellik ve hak onları değiştirmek,kendimize benzetmek değil güzel ahlak  ve ile Allahın emirlerinde buluşmaktır.

B)cahil ve münafıktan terakki beklemeyin kelimesi  yeterlidir bence.

C)bozulmuş din ve anlayışlarda olabilir,çünkü bunlar beşer safsatası olduğundan kimseyi bunlarla sorumlu tutamazsın. Fakat islamiyet gibi mukaddes bir dinde her halimizi mükemmele(peygamber ahlakı) yaklaştıran emirlere kesinlikle uymalıyız. Kenan Yıldızhan

 

C.86 A- Milleti asimile eden, ona hakları sorulmaksızın cahilce giydiren devlet denir.

        B- Önceleri zalimin esaretindeysek bu koşullarda kendimize bir şey katamayız. Bu bakımdan buradan koptuğumuz anda bize kucak açıp bekleyen cehalettir. Ancak laiklik batı ülkeleri için şarttır. Fakat bizde değişmez bir olgu olarak görülmemelidir.

        C- Laiklik ancak kelimesinin anlam hakkını verdiği sürece insanı korur. Bunun dışına çıkınca sıkıntıdan başka bir şey veremez. Bahar KAPTANER

C.86

A. Asalak denir. Başka organizmalara obligat insan kılıklılardır.

B. Bu önerme Irak halkını ve başlarına gelen her şeyi çok güzel özetlemiştir. Burada Irak halkının Namusunu ve şerefini de cahilin rezaletine yem etmesi de biraz daha belirtilebilir.

C. Laiklik İslam dininden bihaber olan toplumlara uygulanmalıdır.  İslamın yaşandığı ülkede laikliğe gerek kalmaz. Abdurrahman SEFALI

 

C.86.A-Mahiyetindekilere ve nüfuzundakilere; kendi kimliğini, kültürünü ve hükümranlığını cebren, hile ile ve siyasetle giydiren-empoze eden fert, devlet ve kurumlara kapitalist sömürgeci toplumlar denir. Tevfik ŞEN

 

C.86 A) Kültür asimilasyonu ve emperyalizm aynı zamanda faşisizm olarak da nitelendirilebilir.

B) Irak zaten zalimin esaretinden kurtulmamış zaten başından beri zalimin esareti ve rezaleti içindeydi.

C) Avrupalı ülkelere göre laiklik bir farzdır. Bizim ülkemiz de laiklik bir farz olsaydı dünyevi hayattan hayattan öteye geçmezdik. Gökhan TEPE

 

C.86 A) Emperyalizm ve faşizm’dir.

B) Irak zalimin esareti altından kurtulmamıştır. Zaten başından beri zalimin esaretinin altındadır.

C) Batı ülkelerinde laiklik farzdır. Bizim ülkemizde laikliğin sadece adı vardır. Başa geçen bunu kendine göre yönlendirmektedir. Hatice ÇAKMAK

 

C.86 A.Diktatör.

 B. Doğrudur.

C. Din ve siyaset gerçek anlamıyla birbirinden ayrıldığında dinde uyulması gereken kurallar siyasetçiler tarafından eleştirilmekten vazgeçilince laiklik insanlığa hizmet edecektir. Ayşe Şeker

 

 C.86 A) Bu uygulama Hitler’in Nazizm’inden farklı değildir ve adına faşizm denir.         
B) Bu gün Irak’ta yaşanan durum  yağmurdan kaçarken doluya tutulmaktan öte dış güçler tarafından beyinleri yıkanmış etnik grupların bile bile Amerika’nın kucağına atlamasıdır.
        
C) Laiklik, insanların dış etkenlere kapılıp orta çağa dönüş tarzında hareketlerde bulunması durumunda daha aktif olmalıdır çünkü kitleler sorgulamadan hareket eder ve dinin onlardan ne istediğini kavrama şansları olmaz. İşte tam bu esnada laiklik devreye girip insanların devleti kullanarak ortaçağa dönüşü engellenmelidir. Diğer bir durumda insanların bu tarz gerici amaçları yoksa laik sistem onların hiçbir inancına müdahale etmemelidir, kaldı ki laiklik dinin güvencesidir. Ahmet MANSUROĞLU

C.86

       A-)Böyle devlet,fert veya kurumlar parazit gibidirler. İnsanları asimilasyona uğratarak sindirmeye çalışırlar.

       B-)Önerme aslında doğrudur. Irak fayda alacağını zannederek kendi iplerini zalimin eline malzeme etti. Şimdi pişman ama son pişmanlık bazen fayda vermiyor.

 

     C-)….. Pek bir şey düşünemedim… Selvi GÜNDOĞDU

 

C.86 A)Örneğin ABD’nin Irak halkına yaptığı zulüm örnek verilebilir.Böyle fert ve toplumlara zalim, hain, ve puşt denir. B)Irak halkı, Saddam Hüseyin gibi bir zalimin esaretinden kurtulup, ABD gibi bir zalimin , cahilin rezaletine maruz kalmıştır. C)Bilimsellikte ve devlet yönetiminde laiklik gereklidir.Örneğin bir imamın çıkıp ta bilip bilmeden devlet yönetiminde atıp tutması laikliğe aykırıdır.Ancak  Başörtüsü konusunda laiklik yanlış yorumlanıyor.İnsanların din özgürlüğü kısıtlanıyor. Yani din tamamen laiklikten soyutlanıyor.Çok yanlış.Esra AĞDAĞ

 

C.86 A-Zorla bir şeyi Kabul eden insanlar denir bu en sonda bir yerde patlak verecektir.

B-Hak gibi görünen ama hakla uzaktan bir alakası olmayan bir rezaletin içine düşmüştür.

C-Laiklik o toplumun dinine örf ve adetlerine… vb. şeylerine göre kurulmalı.Buna uyan insanların Pozitif ilişkilendirici olmalı ama bunlara uymayanlar ise negatif ilişkilendirilmedirler. Mehmet ÇAKMAK

 

 

 

C.86

A-Emperyalist,  veto imparatorluğu, asimile edici fert ve toplum denir.

 

B-Irak açısından bakarsak önceden Saddam’ın yaptığı yanlış uygulamalar vardı şimdi ise Amerika sözde halkı Saddam dan kurtardı ama şu an Irak daha karışık ve istikrarsız.

 

C-Tarihte dünyada bilim ve din beraber işliyordu fakat daha sonra din adamlarının dini kullanarak bilime yanlış müdahalelerde bulunması bu iki kavramın birbirinden ayrılmasına neden oldu. Laiklik din karşıtlığı değildir dini kendi amaçları doğrultusunda kullanmak isteyenlere bir engeldir .     Kadir KURT

 

C.86 A)İnsanları sömüren ve hayvandan bile daha aşağı derecede olan ve kendilerini kandıran vampirler denir.

       B)Önermesine tamamen katılıyorum. Bahsedilen zalim Saddam Hüseyin’dir. Kast edilen cahil ise ABD’dir.

       C)Laiklik amacından sapmadığı sürece yani anlamını yitirmesi dışında insanın bilimsel nesnel dünyayı ve uhrevi bilincine pozitif ilişkilendirici katkıda bulunur. Çünkü insanlar var olan gerçekleri hemen kabul etmiyorlar. Bunları araştırdıktan sonra ve tatmin olduktan sonra kabul ediyorlar. Bu da onları at görüşlükten kurtarır. Behiye DURAK

 

 

                                                          

 

 

 

 

C.86  A) Açgözlülük denir.

           B)Önermesine katılıyorum.

           C) Din ile ilişkisini mantıklı bir şekilde yürüttüğü müddetçe olumlu olur.

Laiklik dinden tamamen bağımsız olduğu sürece insanlara hiçbir faydası olmaz. Rukiye SEÇGİN

 

C.86 Zekilik üzerine kurulacak bir toplumun özellikleri sayılmaktadır. Abdülaziz GEYLAN

 

C.86 A  Böyle devlet ve kurumlara emperyalist ,sömürgeci ,kan emici  sadece kendilerini her şeye layık gören kesim denilebilir. Ramazan GÖRGÜLÜ

        B  Katılıyorum. Ramazan GÖRGÜLÜ

        C  Herkes kendi hayatını yaşamakta serbesttir .Buna Allah cc  u izin vermişken (inananı da inanmayanı da rızklandırıyor .)kimse kimseyi farzları yada diğer hükümlülükleri yapmakta zorlayamaz ha işte laiklik bu nokta da insanı korumalı .Bu noktanın tersinde olan insanları da korumalıdır. İnsan inandığının gereklerini özgürce yapabilmelidir.Eğer bu olmuyorsa bunu yapanlar ne laiklikten ne de özgürlükten bahsetmeleri abes olur. Ramazan GÖRGÜLÜ

 

C.86   A. Bence tamamıyla emperyalist sistem denir.

 

          B. Bence tam yerinde bir tespitte bulunmuşsunuz. Faruk ERGÜN

 

C.86 A şıkkı’nda Emperyalist ve asimile etme düşüncesi hakimdir

        B şıkkı’nda çok güzel bir tespitiniz var…

        C şıkkı’nda dini tahrip olmuş devletlere laiklik şarttır. Yalnız dininin kuralları hala geçerli bir toplum varsa (ki var) o topluma laikliğin kazandıracağı pek bir şey yoktur… Ahmet Ziyaeddin ÇELENKOĞLU

 

C.86 A-Bunlara sömürgeci, zalim, demokratik zalim, faşist, diktatör terimleri kullanılabilir.

B- Irak’ta haktan yana görünen bir zalim yoktu. Zalim olan haktan değildir zaten. Çünkü haktan yana görünecek bir icraatı yoktu. Gelen ise (ABD) cahil değildi zalimdi. Allah halkı bir zalimle cezalandırdı, o zalimi de başka bir zalimle cezalandırdı.

C- Laiklik dine karışmamalı. Dine-dinlere yaşam ortamı sunmalıdır. Eğer bir din topluma zarar veriyorsa, rahatsızlık oluşturuyorsa yada çok saçma öğretilerden oluşuyorsa, devlet ve milletin değerlerinin temeline dinamit(komünizm gibi) koyuyorsa müdahale edilmelidir. Laiklik farklı dinlere mensup vatandaşların hür bir şekilde dinlerini yaşayabilmesini sağlamalı, fakat ayrılığa sebep olmamalı. Ahmet ŞENGÜL

 

C.86 A) Sömürgeci, asimilasyoncu,ahlaksız gibi tabirler kullanılır.

      B)  Bence doğrudur. Yani Saddam gitti de Amerika iyi bir hayat mı sundu sanki hayır millet açlıktan ve korkudan başka bir şey  yaşamadı.

      C) Bizim  ülkeye bakınca laiklik tam din karşıtı gibi görünüyor bağdaşılacak bir yönü yok. Aziz  SOYSONA

 

C.86 A)bu devletlere biz kan emiciler diyoruz. Yaşadığımız topraklarda da bu siyaset hala yürütülmektedir. Bunlar kültür asimilasyoncuda yaparlar.

 

B)evet Irak’ın durumu tam bir ibretliktir. Önce diktatör olan başkanları halkı vurup öldürdü.sonra buna göz yuman devletler baktı artık onların seçtiklerini yapmıyor burada demokrasi getir ecem diyerek kalanları da o öldürmeye başladı.yani başkan cezasını buldu şimdi sıra demokrasi getirende.

 

C)laiklik insanların inançlarını kısıtlamamalı. Kısıtladığı zaman sorunlar olur bu sorunlar devleti çok kötü etkileye bilirler. Adnan KAPLAN

 

C.86A. Emperyalist, asimile edici, (veto imparatorluğu) fert toplum vb. denir.

        B. bu durumu halk açısından düşünürsek denize (Saddam) düştü ve yılana (Amerika) ama Amerika açısından bakarsak kendi çıkarlarını korumak ve geliştirmek için Irak’a “demokrasi” götürdü!!!

        C. insanlar dinlerini cıkarları için kullanmayıp ve başka dinleri de hor görmeyip bir asimile oluşturdukları zaman laiklik gibi kavramlara sıkışıp kalmayacaktır. Bahtiyar YILDIZ-Ayhan TORUN