64.İnsanlar doğuştan;
-Nefisleri ve zekası itibari ile hayvandırlar
-Ruhu ve Aklı itibari ile melektirler.
-Kişiliği itibariyle cahildirler.
-Sonradan kişiliklerini kazanırlar.
-Tercihleri itibariyle kendilerini ifade ederler.
-Dünyadaki uğraşlarında sadece doğa ve maddeyle ilgilenirseler(sadece nefsi gelişir) hayvanlaşırlar. Demirkuş 2008
Önermelerini eleştiriniz

 

C.64 Önermesine katılıyorum insanı güzel ifade eden bir önerme olarak görüyorum. Mehmet GÖR

 

 

C.64 Ahlakın mevcut olmadığı bir insan hayvanla aynı seviyede bile olamaz. Hayvandan daha aşağıdır.

- Ruhu ve aklı itibariyle melekten daha üstündürler çünkü irade sahibidirler.

- İnsan cahil doğar ve yetiştiği çevreye göre alimleşir. Ne kadar alimleşse de bilgisi kainat denizinde bir damla kadardır. Bu yönüyle cahil olarak sayılabilir.

- Yeni doğan bir insan çevresinde ne gördüyse onu taklit ederek büyür.dolayısıyla kişiliği sonradan gelişir.

- İnsanın kendini dışarı vuruş şekli tercihleridir. Tercihleri takip edilen birinin karakteri hakkında bilgi edinilebilir.

- Evet. Çünkü hayvanların da bütün yaşamı madde üzerine kuruludur.akıl ve irade sahibi olmadıklarında vahşi içgüdülerinin yönlendirdiği şekilde hareket ederler. Davut Özler KOÇYİĞİT

 

C.64 Birinci önerme yanlıştır. İnsanlar hayvanlardan zekalarını kullanmaları yoluyla ayrılırlar ve insanlarda nefis sadece yeme, içme ve cinsellik üzerine değildir. İkinci önerme için insan ahlaki yönden meleklerden üstün de olabilir insanların en aşağılığı da olabilir. Sonradan kişiliklerini kazanırlar ifadesi yanlıştır. Bence insanları kişiliklerini doğuştan getirirler. Tercihleri ile kendilerini ifade ederler önermesine katılıyorum. Dünyadaki uğraşlarında sadece madde ile ilgilenirlerse hayvanlaşırlar önermesine katılmıyorum bence daha da aşağılık mahluklar olurlar. Kişilikleri itibari ile cahil değildirler bence bu insandan insana değişir. Kişiliği itibari ile cahil olan birini istediğimiz kadar eğitelim o insan cahildir ama kişiliği itibari ile cahil olmayan biri hiç eğitim almasa bile bir şekilde kendini yetiştirir ve cehaletten kendisini kurtarır. Hüseyin EROĞLU

 

C.64 Doğada var olan en mükemmel varlık insandır. İnsan bir bütündür. Şehla HİLOOĞLU

 

C.64 Mükemmel olan insanın kendisidir Gökhan TEPE

 

C.64 En mükemmel insandır. Hatice ÇAKMAK

 

C 64 Hepsine katılıyorum. Beşeri ve hayvani farkları ortak noktaları güzel bir şekilde ifade ettiğinizi düşünüyorum. Kenan Yıldızhan

 

 

C.64 Nefisleri ve zekası itibariyle hayvandırlar. Çünkü nefis hayvanidir. Akıl ve bilgi birlikte olmadığı sürece bir anlam ifade etmez. Ruh şeffaf ve temizdir. Ve Allah‘ın nurunu gösterir. İnsan kişiliği itibariyle boş bir kara tahta gibidir. Sonradan kişiliklerini kazanır bir insan istekleri ve arzuları itibariyle karakterini yansıtır. Doğuştan insan olmayan bir ortamda hayvanlar tarafından büyütülürse hayvandan hiçbir farkı kalmaz. Abdurrahman SEFALI

 

C.64 İnsanlar doğuştan nefisleri ve zekâsı itibari ile hayvandırlar. Çünkü bu iki olgu hayvanlığın göstergesi olup insanda vahşi, doğal ve yabani duyguların ve olguların oluşmasına neden olur. Örneğin; insanda oluşan zevk merak ve haz alma duygusu bunun bir göstergesidir.

- İnsanlar ruhu ve aklı itibari ile melektirler. Bunun sebebi bu iki olgu birbirinin tamamlayıcısı olup insanı yücelten sıfatlara nail ederler. Akıl ruhun nüvesidir(özüdür, mayasıdır). Akıl ve ruh bir insanı melekler mertebesine eriştirir.

- İnsanlar doğuştan kişiliği itibari ile cahildirler. Bunun sebebi ise insan doğduğunda her şeyin cahilidir, hiçbir şeyin bileni değildir. İnsan doğduktan sonra hayatta yaşadıkları, yaşayacakları ve tercihleri doğrultusunda bir kişilik kazanır, kaderine yön verir.

- İnsan tercihleri itibari ile kendini ifade eder. Kendi kaderlerine kendileri yön verip kendi tercihlerini verirler. Bu özellik insanı hayvanlardan ve diğer varlıklardan ayıran en önemli özelliklerden biridir.

- İnsanlar doğumlarından sonra uğraşları ne tarafa yönelikse o tarafa ait duygu ve olguları gelişir. Eğer ki madde ve doğaya dalmışlarsa(gaflete dalmışlarsa) nefisleri gelişir ve hayvanlaşırlar. Batının şu an hali bundan ibarettir. Harun SEVEN

 

C.64 Evet insan doğduğunda kişiliğini oluşturacak herhangi bir olay görmediği için veya bir eğitim almadığından cahildir. Kişilik sonradan kazanılan bir şeydir. Akıllı demek güzel ahlaklı demektir. Bu yüzden doğunca ahlakımız hiç değişmediği için melektir. Doğada sadece maddeyle ilgilenirsek insani boyutlarımız yani maneviyatımızdan ödün vermiş oluruz. Maneviyatımızı korumaz önemli bir olgudur. Bahar KAPTANER

 

C.64. .İnsanlar doğuştan; nefisleri ve  itibari ile hayvandırlar ruhu ve aklı itibari ile melektirler kişiliği itibariyle -- cahildirler Tercihleri itibariyle kendilerini ifade ederler Sonradan kişiliklerini kazanırlar. -Dünyadaki uğraşlarında sadece doğa ve maddeyle ilgilenirseler(sadece gelişir) hayvanlaşırılar. Önermesine katılıyorum. Tevfik ŞEN

 

 

 

 

C.64 Hayvan tabirini pek uygun görmüyorum;mutlaka akıllarında geliştiği mekanlar vardır nefsinde bu insanın biraz daha mantığını çalıştırmaya başladıktan sonra elinde olan şeyler insan istediği konumda olur her zaman. Ayşe Şeker

 

C.64.Birinci madde: Doğuştan gelmiş bir düşünce sistemleri olmadığı için sadece istekler doğrultusunda  hareketler yaparlar. Bu da hayvanların  içgüdüsel  hareketlerine benzetilebilir.         İkinci madde: ruhu ve aklı açısında kötü özelliklere ya da bozuk bir kişiliğe sahip değildir. Çünkü henüz yoktur.          Üçüncü madde: İnsan doğuştan kişiliğe sahip olmadığı için cahil olarak yargılanması doğru değildir.          Dördüncü madde: doğrudur.          Beşinci madde: doğrudur.          Altıncı madde : katılmıyorum ve insanın doğa ve  madde ile ilgileniyor olması onu insanlıktan koparmaz. Ahmet MANSUROĞLU

C.64 İnsanlar doğuştan nefisleri itibari ile hayvandırlar. Fakat zeka yalnız kötü işlerde kullanılırsa insanı hayvanlaştırır. Çünkü somut anlamda düşünürsek hayvanda zeka yoktur. Ruhu ve aklı itibari ile melektir insanlar suçsuz ve günahsız doğarlar tıpkı melekler gibidirler. Kişiliği itibari ile cahil yani bilmezdirler. Zamanla tercihleri onların kişiliklerini oluşturup ilmi ve bilimi öğrenmeyi sağlar. İnsanlar tercihleri ile kendilerini ifade eder. İnsanlar sırf doğayla ilgilenirse, manevi dünyalarını boşa harcamış olurlar. Böylece hayvandan farkı kalmaz hatta daha da aşağı olduğunu düşünebiliriz. Selvi GÜNDOĞDU

 

C.64 Önermelerin tamamına katılıyorum. İdris COSKUN

 

C.64 İnsanlar doğuştan nefisleri itibariyle hayvandırlar ama daha sonra nefislerini terbiye edebilirlerse meleklerden daha üst makamlara kadar çıkabilirler.İnsan zekasını kötü yönde kullanırlarsa hayvandan daha aşağı olabilir.Eğer iyi yönde kullanırsa vatana ve millete faydalı olabilir.Tabi yeni doğan bir çocukta bu akıl, nefis sonradan ortaya çıkar çünkü onlar masumdurlar.Ruh ve akıl yönünden de yeni doğan bir bebek melektir.İnsan gelişimiyle ruh ve akıl da gelişir ve insan melek seviyesine de çıkabilir, hayvan makamına da inebilir.İnsanlar kişilik itibariyle cahildir ve her şeyi sonradan öğrenir ama ilk insana ALLAH her şeyi öğretmişti.İnsanlar daha sonra yavaş yavaş kişiliklerini kazanırlar.Tercihleriyle kendilerini ifade ederler.Dünyadaki uğraşlarında sadece doğa  ve maddeyle ilgilenirlerse hayvanlaşırlar.Esra AĞDAĞ

 

C.64  İnsanlar doğuştan nefisleri ve zekası yönünden hayvan değildir bunu sonradan kendileri yapabilirler. Eğer ruhu temiz ve güzel ahlaklı ise bir melek gibi olabilir. Doğarken bilgileri yoktur sonradan kazanırlar. Yaşama biçimi ve tarzına göre kişiliklerini kazanırlar. Sadece madde ile ilgilenip öyle yaşarlarsa insanı boyutlarını kaybedebilirler. Kadir KURT

 

C.64 İnsanları nefsi ve zekasına doğru yönlendirerek onların hayvanileşmesini önlemek için ruhunu ve aklını kullanarak hayvanileşmesini önlemek gerekir. Mehmet ÇAKMAK

 

C.64 İnsanlar doğuştan nefsi itibariyle hayvandır. Zekâsı itibariyle somut anlamda, hayvanda zekâ yoktur. Dolayısıyla insan hayvan gibi olamaz.

         Zekâyı olumsuz işlerde kullanırsa hayvanlaşır.

         Ruhu ve aklı itibariyle melektir, İslami inanca göre insan doğuştan suçsuzdur, günahsızdır, melek gibidir.

         Kişiliği itibariyle cahildir, çünkü doğuştan bir şey bilmez. Yaş ilerledikçe cahilliği giderebilir.

         Kişiliklerini yaş ilerledikçe kazanır.

         Tercihleriyle insan vardır ve kendini böyle ifade eder.

         İnsan sırf doğayla ilgilenince, manevi dünyaları olmayınca gerçekten hayvandan farkı yoktur. Hatta daha aşağıda olabilir. Behiye DURAK

 

C.65 Laiklik din ve devlet işlerini ayırırken, insanların dini hayatlarına karışmaz. Devlet sadece yönetimle ilgilenir. İnsanların giyim kuşamlarına, ibadetlerine karışmamalıdır. Rukiye SEÇGİN

 

C.64 Önermelerin tamamına katılıyorum. Abdülaziz GEYLAN

 

C.64 Allah cc. meleklerin ve hayvanların makamlarını sabit kılmıştır.İstedikleri kadar kulluk yapsalarda o makamı aşamazlar ancak insan oğlunun makamını değişken kılmıştır insan ona yaklaştığı ölçüde (takvasıyla)melekleri bile aşacak seviyeye ulaşabilir.Ve onu hatırlamadığı ,uzaklaştığı ölçüde de hayvandan aşağı seviyeye düşer.İşte bu zerre ile  şems arasındaki yolculuğun sonucuna göre cenneti  yada cehennemi tadar. Ramazan GÖRGÜLÜ

 

C.64  ALLAH CC` hu tüm insanları en güzel şekilde yaratmış daha sonra onları aşağıların aşağısına indirmiştir. Ancak salih amel işleyip güzel işlerde bulunanlar tekrar melekler seviyesine çıkabilir. Faruk Ergün

 

C.64 – Nefis ve zekanın yanında maddi bedeni de hayvandır.

- Ruh ve aklı yönünden melek değildir. Melek vasıfları kazanma kabiliyeti vardır. Ama melek değildir. İnsanla melekleri aynı kefeye koymak Allah’ın insanlara verdiği nimetlere zıttır. İnsan şeytandan daha düşük seviyede olabildiği gibi, melekleri de fersah fersah geride bırakabilirler. Onun için melek değildir, melek vasıflarını kazanabilirler.

- Kişilik yönünden değil, ilim yönünden Allah indinde cahildirler. Alim insanlar da Allah’ın ilmi yanında cahildirler. Allah istemeden hiç kimse bir şey bilemez.

- Kişilik tamamen sonradan kazanılmaz. Fıtri olarak verilmiş kişilik özellikleri vardır. İnsanlar hayatını bu kişilik özelliklerini geliştirerek yaşarlar.

-  Tercihleri itibariyle kendilerini ifade ederler.

- Hayvanın dahi aşağısına düşer. Çünkü hayvanların doğaya hakiki manada bir zararları yoktur. Ama bu insanlar herkese zarar verebilirler. Ahmet ŞENGÜL

 

C.64 Katılıyorum Ahmet Ziyaeddin ÇELENKOĞLU

 

C.64 böyle bir durumda insan da inanç diye bir şey yoktur sade göstermelik bir durum olur,

Laik din karşıtı olmak olarak adlandırıldığı zaman inanç ve yaşantı arasında çelişki olmasın. Adnan KAPLAN

 

C.64 Birinci önerme yanlıştır. İnsanlar hayvanlardan iradeleri ve akıllarıyla ayrılırlar ve insanlarda nefis sadece yeme, içme ve cinsellik üzerine değildir. Nefis aslında insanların otokontrolüdür. İkinci önerme için insan ahlaki yönden meleklerden üstün de olabilir insanların en aşağılığı da olabilir. Kişilik oluşumu insanın kendisini geliştirdiği ölçüde gelişir. Tercihleri ile kendilerini ifade ederler önermesine katılıyorum. Dünyadaki uğraşlarında sadece madde ile ilgilenirlerse hayvanlaşırlar önermesine katılıyorum. Kişilik oluşum bakımından cahil olamaz. Çünkü insanoğlunun öğrendikleri ve yaşadıkları onun kişiliğini oluşturur. Bu sebeple bazı insanlar daha olgun bazıları ise daha çiğdir. Kişiliğin olgunlunu tamamlayanda dindir.Bahtiyar YILDIZ-Ayhan TORUN